Foto: Michelle Boynton

Röda Sten Konsthall provar nytt koncept för att uppleva konst

Konceptet lanserades i USA 2008. Initiativtagaren Phil Terry ville undersöka vad som hände om utställningsbesökare fick nya vanor för att uppleva konst. Vad skulle hända om vi la mer tid på ett par få verk, i stället för att susa förbi hundratalet på några minuter? Det hela startade i liten skala 2008 och idag engagerar sig över hundra utställningsplatser runt om i hela världen. 14 april 2018 är det International Slow Art Day, men Röda Sten Konsthall värmer upp med flera tillfällen öppna för att delta i innan dess.

Emelie Storm, programkoordinator och den som utvecklar metoden på Röda Sten Konsthall, ser att det finns ett tydligt behov av denna typ av arrangemang idag:

– Vi vill såklart arrangera Slow Art Days för konstens skull. I snitt tittar en person på ett verk i en utställning mellan 15 och 20 sekunder. Det är inte alls tillräckligt för att förstå ett konstverk fullt ut. Man kan få ett direkt intryck på så kort tid, men det är inte tillräckligt för att förstå alla olika nyanser och lager. Du kan uppleva nya saker, både om dig själv och det du ser, genom att verkligen ge verket tid – och det vill vi uppmuntra.

Vi ser också att det i vårt samhälle idag finns behov av att ta det lugnt. Rum och tillfällen då vi tillåts att ta ett extra andetag, inte kolla mailen, inte ringa någon, inte skynda på, inte hetsa vidare till nästa sak på listan. De senaste månaderna har vi sett flera liknande initiativ runt om i samhället. Det verkar helt enkelt som att vi har ett behov av att hitta de där rummen att bara vara, gå djupt in i oss själva och varva ner. Vi tror att konsten och kulturen kan bidra till eftertanke och att det samtidigt kan ge en personlig och spännande upplevelse.

Ambitionen är att ge besökare en ny och fördjupad ingång till konsten. Kanske kan detta bidra till ökat självförtroendet och att vid nästa konstbesök våga stanna upp, tänka och låta konsten ta tid innan man skyndar vidare till nästa konstverk.

– Vi hoppas också att det här kan öppna vårt hus och våra utställningar för den som vill ge sig själv lite tid och omtanke genom just möjlighet att slappna av. Att se en utställning behöver inte bara vara ett nöje eller en utflykt – det kan också vara ett sätt att ta hand om sig själv, sitt sinne och sitt intellekt.

Slow Art Days arrangeras följande datum:
Lördag 3 mars kl. 11–12
Onsdag 7 mars kl. 18–19