Tomas Lungren - Schaefer Expedition

Pressmeddelande -

Tomas Lundgren visar historiens snedsteg på Göteborg Landvetter Airport och Röda Sten Konsthall

Röda Sten Konsthall och Göteborg Landvetter Airport har sedan 2013 samarbetat och presenterat en rad konstnärer på en vägg i avgångshallen på Landvetter och i Loungen på Röda Sten Konsthall. Nu visas göteborgaren Tomas Lundgrens målningar från serien Schaefer Expedition.

- Vi vill ju erbjuda ett bra kommersiellt utbud, en service i världsklass och en trivsam atmosfär, säger flygplatsdirektör Charlotte Ljunggren. Men vi har också en ambition att införa det vi kallar lärande miljöer och att kittla våra resenärers nyfikenhet och upplevelse på flygplatsen.

- Samarbetet mellan Röda Sten Konsthall och Landvetter Airport är viktigt både för att synliggöra det rika konstliv som finns i Göteborg och Västra Götalandsregionen och även för att visa på att företag värnar om kulturlivet här, säger Röda Sten Konsthalls verksamhetschef Mia Christersdotter Norman.

Tomas Lundgren (f. 1985) bor och verkar i Göteborg och är utbildad vid Konsthögskolan i Malmö och Akademin Valand i Göteborg. Han har haft utställningar på bland annat Moderna Museet i Malmö, Färgfabriken och Galleri Thomas Wallner. 2014 mottog han Fredrik Roos Stipendium och 2016 fick han Beckers Konstnärsstipendium.

I Lundgrens konst visas mörkare sidor av historien, så som de snedsteg eller etiska övertramp som ibland gjorts i vetenskapens namn. Titeln Schaefer Expedition är hämtad från en tysk expedition till Tibet på 1930-talet som dokumenterade och fotograferade människorna som bodde där.

- Jag är intresserad av hur uppfattningen av den moderna västerländska människan skapades under 1800- och 1900-talet bland annat genom denna typ av expeditioner, säger Tomas Lundgren.

Utställningen kommer att pryda konstväggen under hela 2017.

- Under året räknar vi med att fler än 6,5 miljoner resenärer kommer att besöka Landvetters flygplats. Louvren i Paris hade jämförelsevis 7,3 miljoner besökare förra året så detta är verkligen en unik chans att synas, avslutar Charlotte Ljunggren.

Den 1 mars invigs den andra delen av Schaefer Expedition på Röda Sten Konsthall.

Ämnen

Röda Sten Konsthall är en stor utställningsplats för samtida konst och kultur. I husets fyra våningar visas utställningar och program året om, med seminarier, workshops, visningar, Ung & Skapande,Verkstan och Restaurang Röda Sten med café och klubb.

Mia Christersdotter Norman

Presskontakt Verksamhetschef

Maria Lundberg

Presskontakt Kommunikatör

Välkommen till Röda Sten Konsthall / Göteborgs Internationella Konstbiennal!

Röda Sten Konsthall presenterar samtidskonst från hela världen och bjuder in besökarna att delta i visningar, skapande verkstäder och föreläsningar. Röda Sten Konsthall är också huvudman för Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) som är en samtidskonstbiennal som inträffar vartannat år i Göteborg.

Röda Sten Konsthall / Göteborgs Internationella Konstbiennal
Röda Sten 1