Fotograf: Frida Ekman

Bevara Asta!

Roks styrelse har med stor oro följt turerna kring den hotande nedmonteringen av den unika Asta-mottagningen som varit ovärderlig för dem som utsatts för allvarligt sexuellt våld. Vår styrelse riktar därför en stark uppmaning till alla ansvariga politiker att inte genomföra de organisatoriska förändringarna som planeras och som hotar den tvärprofessionella verksamhet som Asta bedriver.

Roks organiserar cirka 90 tjejjourer och kvinnojourer över hela landet. Våra anställda och ideellt verksamma möter sedan 40 år tillbaka ständigt tjejer och kvinnor vars dagliga liv präglas av konsekvenserna av sexualiserat våld. Vi vet att stöd på villkor som är anpassade efter de utsattas behov är ovärderligt, men också ännu mycket sällsynt och därför svårt att finna i dagens samhälle.

Roks styrelse vädjar därför till Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Västerbotten att bevara Astas verksamhet och att stärka Asta istället för att genomföra de aviserade förändringarna.

Taggar