Gunilla Westny vald till ny ordförande i Roks

Roks har under helgen 12-13 april hållit årsmöte i Sunne. Vid årsmötet valdes Gunilla Westny från kvinnojouren i Norrköping till ny ordförande, och Ann-Sofie Sterio från kvinnojouren i Falun till ny vice ordförande. Årsmötet antog även ett förslag om etiska riktlinjer för Roks. Roks är en feministisk organisation vars uppgift är att tillvarata kvinno- och tjejjourernas gemensamma intressen i deras arbete mot mäns våld mot kvinnor. Organisationen har nu funnits i 24 år. – Det är tydligt att kvinno- och tjejjourerna fyller en oerhört viktig funktion i vårt samhälle. Idag kanske mer än någonsin tidigare, säger Gunilla Westny, Roks ordförande. Vår senaste statistik pekar på ett ökat behov av skyddat boende för våldsutsatta kvinnor och barn, vilket är en mycket allvarlig signal. Vi ser det som en av Roks viktigaste uppgifter att synliggöra den unika kunskap om mäns våld mot kvinnor som jourerna besitter. Under helgens årsmöte antogs ett förslag om etiska riktlinjer för det arbete som bedrivs i Roks. Dessa riktlinjer är framtagna i syfte att vara ett stöd för jourerna i deras arbete, och ska införlivas i arbetssättet med hänsyn till förutsättningar och resurser. Bland annat fokuserar riktlinjerna vikten av att jourerna ska fungera som fristäder för de stödsökande, samt att vi arbetar för samverkan med andra aktörer för att ge lämpligt stöd till kvinnor, tjejer och barn utsatta för mäns våld och förtryck. Under årsmötet beslutades också att sakfrågor för särskilt fokus ska vara barns och mödrars rättigheter, frågorna runt porr, prostitution och trafficking, kvinnor/tjejer med utländsk härkomst, samt aktiviteter i samband med översyner och utvärderingar av kvinnofridslagstiftningen och rättekedjan. Kontakt: Gunilla Westny, ordförande i Roks Tel: 0733-107445 E-post: gunilla.westny@roks.se Ingetora Gumbel, pressekreterare Tel: 070-552 99 49 E-post: pressek@roks.se Roks Hornsgatan 66, 1 tr 118 21 Stockholm 08-442 99 30 Fax: 08-612 73 25

• Sociala frågor