#denandrapandemin

Under natten har dockskåpsmöbler placerats ut runt om i landet. Det är Roks jourer från norr till söder som har skapat dessa installationer. De symboliserar inte bara hemmet, den plats där kvinnor, tjejer och barn blir utsatta för hot och våld. De representerar även kvinnojouren och tjejjouren - en trygg plats där vi får finnas bortom mäns våld och förtryck.

Den senaste tidens dödliga våld mot fem kvinnor har skapat avsky och förstämning i landet. Roks kvinno- och tjejjourer vet att det våld som nu exponerats i brutalast möjliga form är en pågående pandemi i vårt samhälle. Det påverkar alla oss tjejer och kvinnor. Det krymper våra liv och släcker någras helt.

Roks har protesterat i många år nu, vid sidan av alla de tusentals kvinnor och tjejer vi har stöttat och gett skydd. Ändå ser vi hur samhället gradvis har vänt sig bort från de våldsutsatta kvinnorna och bort från vår kunskap. Kvar är föreskrifter och ord men ingen förståelse eller empati för hon som har utsatts för våld och inga resurser som följer hennes behov.

Vi finns dock och har funnits länge nu. Våra tjejjourer och kvinnojourer är rum där vi samlas och hittar styrka i varandra. Rum dit mäns och killars våld inte når. Rum som alla kvinnor och tjejer borde få ha omkring sig – men som är så väldigt små i jämförelse med det våldsamma samhällets alla ytor.

Nu ställer vi ut dessa rum som en påminnelse om att en annan värld är möjlig. Tag vår kunskap på allvar. Lyssna på kvinnor, tjejer och barn. Lär av kvinno- och tjejjourerna.

Från klockan 07.00 kommer Roks Kvinnojourer och tjejjourer att dela bilder på dessa installationer under hashtagen #denandrapandemin. Håll också utkik efter digitala manifestationer!

Ta del av Roks krav och ställningstaganden på Roks.se och våra sociala medier.

Sätt stopp för mansvåldet, den andra pandemin!

• denandrapandemin
  • roks