Roks stämmer staten

Idag tisdag den 8 juni kl 09 2021 hålls förhandling i Stockholms tingsrätt rörande mål T2196-21, den stämning av staten som Roks står bakom.

Målet rör en kvinna vars mänskliga rättigheter har kränkts genom statens bristande hantering av hennes utsatthet som brottsoffer.

Bakgrunden är att kvinnans sambo under flera år bedrev sexuell exploatering av henne genom att försälja henne i prostitution till andra män. Hennes utsatthet var mycket stor. När väl hennes utsatthet nådde rättsväsendets kännedom och resulterade i en anmälan, tog det fem års utredning innan åtal väcktes.

Under dessa år levde kvinnan i en pågående rättslig process med sin exploatör och förövare på fri fot. Hon levde med de fysiska och psykiska konsekvenserna av hans våld, i en öppen utredning. Han häktades inte. Han höll sig undan rättvisan.

På grund av den långa tid som det tog att föra ärendet till åtal kompenserades HAN. Hon blev utan ersättning för det lidande han åsamkat henne. Hans brottslighet ansågs heller inte uppgå till den allvarlighetsgrad en dylik våldsutövning måste anses utgöra.

Vi menar att den process hon utsattes för utgör ett människorättsbrott.

Staten har genom att underlåta att häkta hennes misstänkta förövare, genom att underlåta att skyndsamt och effektivt bedriva utredningen på sätt som tillvaratar brottsoffrets rätt och sedan neka henne kompensation för det lidande hon tvingats utstå, kränkt hennes mänskliga rättigheter enligt Europakonventionen. Frågan rör kränkningar av förbudet mot tortyr och omänsklig behandling (art 3), rätten till en rättvis rättegång (art 6) och rätten till skydd för privatlivet (art 8).

Roks accepterar inte att mäns sexuella våld mot kvinnor adresseras på detta vis. Vi kräver ett rättssystem som synliggör och giltiggör kvinnors utsatthet – och statens ansvar för detta.

Roks kärver rättvisa för kvinnor.

För frågor, kontakta

Roks ordförande Jenny Westerstrand 0703 025 955