Julmarknad i Rostock. Foto: Shutterstock.com

Populärt att ta bussen utomlands över jul och nyår

Har du en känsla av att allt fler väljer att fira jul och nyår utomlands? Det är en känsla som resebolaget Rolfs Flyg & Buss kan bekräfta. För ett par år sedan erbjöd man bara en handfull resor över julhelgerna. Större än så var inte intresset. Idag är det annorlunda.

Det var redan förra julen man såg ett ökat intresse. Resebolaget valde att utöka rejält med rekordmånga resor och till årets jul dubblade man utbudet ytterligare en gång för att tillgodose den ständigt ökande efterfrågan på att resa över jul- och nyår.

– Trots den stora ökningen med ett dubblat utbud av resor jämfört med förra julen, så har vi svårt att tillgodose allas önskemål om att resa iväg över julhelgerna, säger Emanuel Karlsson, Vd för Rolfs Flyg & Buss. En stor del av julresorna görs med buss, tillägger sedan Emanuel.

Väljer bussen till utlandet

Många populära bussresor går till våra grannländer i söder, bland annat gemytliga orter som Hildesheim eller Lübeck i Tyskland. Men även resor till norra Sverige och grannlandet Norge är populära över högtiderna. En som ska iväg och resa över jul är Irena Pettersson från Oskarström som tillsammans med sin man Thomas ska fira julafton i tyska Rostock genom en av resebolagets många julresor.

– Våra barn är vuxna och är inte hemma över jul, så det tänker vi inte heller vara, svarar Irena hjärtligt på frågan om varför de väljer att fira julen utomlands.

Det blir första gången Irena och Thomas firar jul utomlands. Hon vet inte riktigt vad de ska förvänta sig men längtar efter många av punkterna som reseprogrammet erbjuder.

– Jag ser fram emot att se en annorlunda julmarknad, och den guidade stadspromenaden i Rostock. Då får man komma ut och röra lite på sig.

Irena och Thomas reser så ofta det kan. Att välja bussresor ser hon som ett prisvärt sätt att resa.

Enkelt att vara ledig

2018 är en gynnsam jul för den som vill resa bort då jul- och nyårsafton infaller på en måndag. Endast två semesterdagar krävs för att få 11 dagars sammanhängande ledighet.

– Inför nästa jul- och nyår kommer vi planera för fler resor. Vi ser tydligt att intresset finns, berättar Emanuel.

Men den som vill ut och resa bör nog planera i god tid. Även nästa jul är en gynnsam jul för den som vill vara långledig. Endast fem semesterdagar kan ge 17 dagars sammanhängande ledighet och med det en strykande åtgång på resor.