Angkor Wat- foto: shutterstock.com

Fyra spännande nyheter under 2019

Att inleda det nya året med att resa från den svenska vintern är inte sällan en efterlängtad tanke. För den som önskar mer än bara sol och bad kan vintern 2019 bli extra händelserik. Vi tipsar om sevärdheter i fyra världsdelar som mycket väl kan bli höjdpunkterna under det kommande året.

Att inleda året med en långresa till andra världsdelar är för många ett självklart sätt att tillbringa den svenska vintern på. Ett miljöbyte från den bitande kylan till den inbjudande värmen kan vara ett perfekt sätt att ladda batterierna för året som kommer. I vinter avgår några av Rolfs Flyg & Buss längsta och mest spektakulära resor och Emanuel Karlsson, VD på företaget, tror starkt på att längre rundresor är den nya vinterresan.

- Sedan tidigare har vi sett att många resenärer byter vinterns klassiska sol-och-badresa mot upplevelseresor som erbjuder ett stort utbud utflykter. Därför storsatsar vi på flertalet nyheter i vårt koncept med längre rundresor där man hinner uppleva flera länders mest spektakulära sevärdheter, säger han.

Tikal, Mexiko- Foto:shutterstock.com

Centralamerika

Med sina frodiga tropiska skogar, vulkaniska öar och gnistrande turkost hav innehåller Centralamerika flera av världens pärlor. Världsdelen lockar även med fascinerande mayalämningar och de historiska kolonisatörernas pampiga städer.

Nicaraguasjön, Centralamerikas största sjö, innehåller 360 vulkaniska öar och är minst sagt en fröjd att utforska med båt. Vill man inte missa sol och bad erbjuder Centralamerika några av världens vackraste stränder, där Goff’s Caye i Belize utmärker sig extra mycket.

Letar man efter naturupplevelser är nationalparken Manuel Antonio ett självklart val, som med sin tropiska grönska och sina vita stränder har gjort nationalparken till en av de största turistattraktionerna i Costa Rica.

För den historieintresserade är ruinerna från den uråldriga staden Tikal i Guatemala en höjdpunkt. Ruinerna sträcker sig upp över trädtopparna och ger nationalparken en besynnerlig siluett. Med tät regnskog som skapar ett tak mellan ruinerna är det lätt att bli hänförd av det som parken erbjuder när man vandrar runt tempelruiner som sträcker sig upp till 44 meter i höjd.

Rio de Janeiro- Foto:shutterstock.com

Sydamerika

Sydamerika erbjuder än härlig blandning av mäktiga naturupplevelser, mytomspunna ruiner från inkariket och härliga stränder.

Machu Picchu i Peru, inkastaden i bergen 2430 m.ö.h., bör ses som världsdelens absoluta höjdpunkt, framförallt då platsen utsetts till ett av världens sju nya underverk. ”Den glömda staden” återupptäcktes inte förrän 1911 av den amerikanske arkeologen Hiram Bingham.

Iguazúfallen mellan Brasilien och Argentina består av 275 vattenfall och sträcker sig över ett område 2,7 kilometer brett. Fallen är nästan dubbelt så höga och nästan tre gånger så breda som Niagarafallen. Den högsta av dessa vattenfall kallas "Djävulens hals", med en fallhöjd på mer än 80 meter som skapar ett permanent moln av dimma.

Huvudstaden Buenos Aires i Argentina är en stad fylld med variation. Staden har 48 barrios, stadsdistrikt, som alla har olika karaktär, vilket gör staden rik på upplevelser. Trendigast är avslappnade Palermo med designbutiker, kaféer och barer, medan La Boca är en riktig turistmagnet som framför allt är känt för sina färgglada hus.

Ha long-bukten- Foto:shutterstock.com

Sydostasien

Den sydostliga delen av Asien erbjuder en härlig blandning av sevärdheter, strandhäng och stadspuls. Bland dessa utmärker sig Angkor Wat, som 2007 var nära att utses till ett av Världens sju nya underverk. Tempelkomplexet, som ligger i Kambodja, är världens största religiösa monument, vilket förklarar försäljningen av sjudagarspass som används för att besöka området.

Beläget på Vietnams kust bland det turkosa vattnet finns 1 600 kalkstensöar i Ha Long-kusten, som är rikt på både flora och fauna. Det varma och våta tropiska klimatet har hjälpt till att bilda intressanta former i kalkstenarna, och många av pelarna (några så höga som 100 meter) innehåller mäktiga grottor som går att utforska på närmare håll.

Besöker man Malaysia hittar man inte bara en nationalpark, men parken Bako sticker ut med sina vita stränder, branta klippor, vattenfall och djurliv. Bako hushåller bland annat cirka 150 utrotningshotade näsapor. Utöver detta är faunan fylld av bland annat leguaner, apor, uttrar och ormar.

Abel Tasman- Foto:shutterstock.com

Oceanien

Oceanien utgörs av Australien, Nya Zeeland, Nya Guinea samt öar i Stilla havet och är en världsdel för den naturintresserade. Abel Tasman nationalpark i Nya Zeeland är något för både ögonen och fötterna. Med sina lugna stränder, blomstrande växtlighet och djurliv med bland annat pingviner och delfiner är parkens vandringsled "Abel Tasman Coast Track" en njutning att uppleva till fots.

Önskas fler vackra naturlandskap är Blue Mountains, väster om Sydney, ett hett tips. Området, som är fyllt av mäktiga bergsformationer är utnämnt till världsarv av Unesco, och runt bergen finns djupa klyftor och raviner med vackra vattenfall.

Tongariro National Park, den fjärde äldsta nationalparken i världen, är en park bestående av tre systervulkaner, varav Mount Ruapehu är den högsta på 2 796 m ö.h. Vulkanerna har lyckats skapa ett enastående landskap fyllt av vida floder, ståtliga berg och smaragdfärgade sjöar.

Här hittar du Rolfs Flyg & Buss långa rundresor

Samtliga foton är köpta från shutterstock.com

Sveriges största gruppresearrangör

Rolfs Flyg & Buss är en av Sveriges största gruppresearrangörer med resor såväl inom Europa som långväga resmål till Amerika, Afrika, Oceanien och Asien. Varje år arrangeras över 3 000 gruppresor för över 100 000 resenärer till 350 olika destinationer www.rolfsbuss.se