Atle Johansen, reseledare Rolfs Flyg & Buss

Rolfs Flyg & Buss lanserar nya koncept för soloresenärer: ”En växande marknad”

PRESSMEDDELANDE 2024-04-29

Rolfs Flyg & Buss lanserar två nya koncept som är speciellt framtagna för de som reser ensamma och som vill träffa och umgås med andra på sina resor. Kompisresor går till Portugal och innebär enkelrum utan enkelrumstillägg medan ”Rolfs Romantik” är ett exklusivt tredagars-koncept på Kosta Boda Art Hotel i Sverige. Samtliga resor leds av Atle Johansen, tidigare deltagare i teveprogrammet ”Hotel Romantik”.

- Vi provade detta för några år sedan men konceptet flög inte riktigt så som vi hade hoppats på. Men nu upplever vi nya tider i resebeteendet och att efterfrågan finns. Soloresenärer är en växande marknad. Vi ser verkligen fram emot att se responsen på denna satsning, säger Emanuel Karlsson som är vd på Rolfs Flyg & Buss.

- Gruppresan är en perfekt reseform för dem som inte har någon reskamrat och våra nya kompisresor och singelresor går ett steg längre och riktar sig till dem som reser speciellt för att träffa och umgås med nya människor, säger Emanuel Karlsson som är vd på Rolfs Flyg & Buss.

På fem år har andelen ensamresenärer hos Rolfs Flyg & Buss ökat från fem procent till åtta procent och en rundringning till andra stora reseaktörer i Sverige bekräftar bilden av att allt fler vågar packa väskan utan reskamrat.

Med på alla dessa resor är Rolfs Flyg & Buss reseledare Atle Johansen som dessutom är känd för många som deltagare i teveprogrammet ”Hotel Romantik”. Atle har tidigare arbetat som livscoach och parterapeut och tvekade inte när han fick frågan att leda resorna.

- Det blir god mat och dryck, poolpartyn och andra aktiviteter. Meningen är att skapa förutsättningar för trevligt umgänge i avslappnade former, säger Atle Johansen.

Rolfs Flyg & Buss grundades 1975 av Rolf Karlsson på Hisingen i Göteborg. Affärsidén var att erbjuda prisvärda dagsresor till pensionärer. 2024 har företaget vuxit till Nordens största arrangör av gruppresor med över 450 resmål och 120 000 resenärer årligen.

Kontaktuppgifter:

För intervju, kommentar: Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss 073-6793776, Emanuel.karlsson@rolfsbuss.se

För bilder och andra frågor: Johan Andreasson, 070-5101540, johan.andreasson@oxkom.se

Fakta: Nyheter för soloresenärer

Kompisresor Portugal
      Kompisresor är upplagda på följande sätt:
      Endast enkelrum.
      Alla måltider och dryck till dem är inkluderat (frukost, lunch, middag).
      Aktiviteter/utflykter varje dag som är inkluderat i grundpriset.
      Aktiviteter som passar gemenskap. Ex workshop med gemensam matlagningskurs. Ingår på både resorna till Portugal.

Lissabon 5 dagar – avgång 6/9 och 16/11

Algarve 8 dagar – avgång 8/10

Rolfs Romantik
      En exklusiv tre-dagars-resa till Kosta Boda Art Hotel med fokus på gemenskap.
      Kosta Boda Art Hotel 3 dagar – avgång 22/9