Världsmästarkör firar sin första aktiva 80-åring

Den 23e juli, 2017

I dag hedrar och gratulerar vi,  Rönninge Show Chorus, vår första aktiva 80-åriga medlem och 2017 International Barbershop Champion: Anna-Greta Strömberg.

Anna-Greta har varit medlem i Rönninge Show Chorus sedan 1984, ett år efter att kören startades. Samma dag hon gick med blev RSC antagen som fullvärdig medlem i Sweet Adelines International. Hon har deltagit i körens samtliga internationella tävlingar sedan 1989, senast då kören vann VM i Las Vegas i oktober 2016. Hon har också varit körens ordförande i två omgångar, och sedan 1998 har hon varit ordförande i körens festkommitté, som bland annat skapar alla roligheter efter varje tävling och föreställning som kören haft.

- Kören har varit ett jättebra komplement till familjelivet. Men en kör av denna typ kräver en förstående familj och man. Min man brukade ofta säga: Du kan ju vara lite trött och halvgrinig när du går - men du är ju alltid pigg och glad när du kommer hem från kören.

- Kören har verkligen betytt jättemycket för mig. Man får vänner i alla åldrar och av en kaliber som annars är svårt att få. Det är en otrolig gemenskap och ett väldigt bra ledarskap som påverkar oss alla.

Se kören fira och sjunga för Anna-Greta:

Återigen: ett stort och varmt GRATTIS!

Rönninge Show Chorus (RSC) är en kvinnlig kör i världsklass som tävlar i barbershop och leds av Anna Alvring och Britt-Heléne Bonnedahl. Kören bildades i Rönninge, Sverige 1983 och har över 155 aktiva medlemmar i åldrarna 18-80 år. Kören sjunger främst fyrstämmig körmusik i barbershopstil och har även en bredare körrepertoar vid konserter som t ex Stjärnjul, företagsspelningar och andra event. RSC har utbildat och utvecklat sångare sedan start, både i nationellt och internationellt. De är tvåfaldiga världsmästare med titeln “2014 och 2017 International Champion Chorus, Sweet Adelines International” med den högsta internationella mästerskapspoängen hittills. ronningeshow.com

Rönninge Show Chorus, 2017 International Champion Chorus, Sweet Adelines International, foto: Read Photography vid MGM Grand Garden Arena, Las Vegas. Anna-Greta Strömberg: övre raden, femte sångare från höger.

• Hobby

• Botkyrka