Rönninge Show Chorus satsar mot VM-guld med blågul show

Snart är det dags för VM i barbershopsång för kvinnor. Tävlingen avgörs i New Orleans den 21 september. Rönninge Show Chorus har vunnit VM två gånger tidigare och siktar i år på en tredje guldmedalj. Den 8 september bjuder den nästan 150 kvinnor starka kören sin svenska publik på hela den show som är vårt tävlingsbidrag till VM, med ett finalpaket helt i blågult.

I världsmästerskapen i New Orleans tävlar Rönninge Show Chorus mot de allra bästa barbershopkörerna i världen. Som en del i VM-uppvärmningen bjuder kören in till showen ”Made in Sweden – for the world”, i Nacka Aula den 8 september.

Det blir två föreställningar, kl 14.00 och kl 17.00. I två fartfyllda tävlingspaket bjuder Rönninge Show Chorus på både sång och dans, som vi hoppas ska slå både publik och domare med häpnad. Finalpaketet går helt i blågult och marknadsför det svenska musikundret med kända låtar av och/eller med svenskar. Vad sägs om Max Martin, ABBA, Europe och Roxette? I körens tolkningar är allt förpackat i fyrstämmig a capella-sång med koreografi och blå-guld-glittrande kläder.

- Det är ingen hemlighet att vi satsar mot ett tredje VM-guld. Vi har stort fokus i vår träning, där både avancerad sång och dans ska sitta på plats. Vi arbetar också mycket med mental träning för att stärka var och en och få ut det allra bästa när det gäller. Nu är det dags för hattrick, säger Britt-Heléne Bonnedahl, den ena av körens två dirigenter och grundare av Rönninge Show Chorus.

Media välkomnas att närvara vid någon av föreställningarna i Nacka . Vi är glada för besked om vilken tid som passar, så att vi kan se till att det säkert finns plats. Efter respektive föreställning finns möjlighet till enskilda intervjuer.

Vad: Den 150 kvinnor starka kören Rönninge Show Chorus bjuder på VM-show.

Tid och plats Sverige: 14.00 och 17.00, 8e september, Nacka aula, Griffelvägen 13A, Nacka

Tid och plats VM, New Orleans: 19 september (semifinal) kl 23.28 och 21 september (final) kl 18.30, via webcast

Presskontakt: Johanna Nilsson, PR-ansvarig 070 026 4815 och media@ronningeshow.com

Dokumentärpitch: Dirigenterna
Snapshots från VM 2016: Rönninge Show Chorus, MGM Grand Garen Arena, Las Vegas
Show Nacka Aula: Made in Sweden for the world

Rönninge Show Chorus är sedan 1983 medlemmar i den internationella körorganisationen Sweet Adelines International (SAI) . De är Nordens största barbershopkör och leds av Britt-Heléne Bonnedahl och Anna Alvring.

Den 17 till 21 september äger världsmästerskapet i barbershop rum i New Orleans, vilket kan ses live via webcast. På konventet samlas varje år de bästa barbershopkörerna från hela världen.