Rosengård fastigheters bosociala hubb på Bennets väg 29. Foto: Miriam Preis

Den bosociala hubben - en lokal för samverkan

Hösten 2020 stod den klar. Rosengård fastigheters bosociala hubb: en boendedriven mötesplats med aktiviteter som gynnar området. En pandemi kom emellan, men med hopp om ljusare tider växlar bolaget nu upp under 2022 och utvecklar hubben ytterligare.

Den bosociala hubben är en 120 kvadratmeter stor lokal på Örtagården som Rosengård fastigheter upplåter till föreningar som driver verksamhet riktad till fastighetsbolagets hyresgäster. Lokalen stod tidigare tom och behövde lite uppfräschning innan den kunde tas i bruk.

Under 2022 fyller Rosengård fastigheter sin bosociala hubb med nytt innehåll och nya samarbeten. Med en stark tro på att meningsfulla aktiviteter, delaktighet och ett positivt flöde av människor skapar trygghet i området och leder till att hyresgästerna känner trivsel och stolthet över sitt område. Det är något bolaget har fått bevisat under sina snart fem år på Rosengård.

Även under pandemin har Rosengård fastigheter kunnat ställa om i stället för att ställa in. Det har drivits verksamhet i den bosociala hubben sedan tillkomsten, anpassad efter gällande restriktioner, såsom läxhjälp, föräldrarådgivning och cykelskolans teoriutbildning för att nämna några.

- Vi tror på samverkan och identifierade tidigt behovet av mötesplatser inom området. Sedan starten har vi skapat två mötesplatser utomhus och vi är nu stolta över att kunna erbjuda även vår hubb för bosociala aktiviteter inomhus, säger Petra Sörling vd på Rosengård fastigheter.

Nya samarbeten

Wadajir förening är en redan etablerad förening på Rosengård med stort nätverk och drygt 300 aktiva medlemmar. Med engagemang och långsiktigt ideellt arbete vill de skapa gemenskap i området de verkar i. Med start i februari kommer de ha verksamhet i den bosociala hubben tre dagar i veckan och då bland annat driva medborgarservice, föräldraträffar, killforum, bokklubb och högläsning för barn samt ledaskapsutbildningar för unga.

Under mars, april och maj kommer Kristinebergs schackklubb anordna schack utanför hubben, vid mötesplatsen på Örtagården. På söndagar mellan kl 10—13 är alla som är nyfikna välkomna att delta.

- Fungerande samarbeten är nyckeln till en bättre social utveckling i området. Genom vår bosociala hubb bidrar vi med en plattform för att lyfta de positiva krafterna i området och stötta den lokala organiseringen. Vi vill att alla hyresgäster ska känna sig delaktiga i Rosengårds utveckling, säger Sofia Wittmann bosocial samordnare på Rosengård fastigheter.

Befintliga samarbeten

Rädda barnen, som har varit verksamma i hubben sedan den öppnade, fortsätter med sin populära läxhjälp på torsdagskvällar.

Rosengård fastigheters befintliga samverkanspartners NyföretagarCentrum Öresund och FramtidNu kommer även de börja nyttja hubben för att träffa bolagets hyresgäster.

NyföretagarCentrum Öresund, som Rosengård fastigheter har varit partner till sedan 2019, ger vägledning och rådgivning till entreprenörer som vill starta eget företag. Under stora delar av förra året skedde rådgivningen digitalt, men att nu i stället kunna vara aktiva på plats är en stor fördel.

FramtidNu kommer för andra året i rad vara mentorer och stötta studiemotiverade elever på Värner Rydénskolan. I år är det sjätteklassare som får individuell hjälp, med fokus på matematik, för att höja sina betyg. Högre betyg förbättrar möjligheten för de unga hyresgästerna att komma in på en bra gymnasieutbildning. Just matte kan upplevas svårt för många och därför är det otroligt viktigt att väcka intresset tidigt och göra det tillgängligt för alla. Mentorer och elever kommer framför allt träffas i skolans lokaler, men vid större samlingar kan även den bosociala hubben nyttjas.

Rosengård fastigheters bosociala hubb ligger i källarplan på gaveln Bennets väg 29. Det är alltid kostnadsfritt att delta i verksamheter som arrangeras i hubben.

Vill du veta mer om hubben, kontakta gärna:

Sofia Wittmann, bosocial samordnare på Rosengård fastigheter, sofia.wittmann@rosengardfastighet.se eller 0729-94 43 61.