Städdag 22 maj, för ett rent Rosengård. Foto: Miriam Preis

Ett rent Rosengård - gemensam städdag

Söndagen den 22 maj bjuder Rosengård Fastighets AB, tillsammans med Städa Sverige, återigen in till städning av sina bostadsgårdar. Ungdomar från två av Malbas basketlag kommer plocka skräp på gårdarna på Törnrosen och delar av Örtagården tillsammans med fastighetsbolagets personal.

För tredje året i rad anordnar Rosengård Fastighets AB en städdag inom ramen för samarbetet med Städa Sverige. Fastighetsbolagets engagerade trappvärdar och hyresgäster är också välkomna att delta. Nytt för i år är att städdagen genomförs tillsammans med en av Rosengård Fastighets AB:s delägare, Victoriahem AB, som bjuder in till skräpplockning på sina gårdar på Herrgården vid samma tillfälle.

- En av våra största utmaningar är nedskräpning och att sophanteringen inte fungerar. För att skapa ett rent Rosengård behöver vi jobba långsiktigt med fokus på bland annat kunskapsspridning och utbildning i samverkan med staden och de ideella föreningarna. Och vi behöver jobba tillsammans, alla vi som verkar och bor på Rosengård, säger Sofia Wittmann, bosocial samordnare på Rosengård Fastighets AB.

Rena gårdar skapar en tryggare boendemiljö. Så tänker Rosengård Fastighets AB. Det ska vara snyggt och tryggt, så att hyresgästerna kan känna stolthet över sitt Rosengård och vilja träffa vänner och bekanta utomhus på någon av de många mötesplatserna i området.

Städa Sveriges idé är enkel och konkret: Idrottslag får städa ett område i sin närmiljö. För detta får de en ersättning att använda till sina drömmar om cuper, mästerskap och annat roligt. Deltagarna utbildas samtidigt i miljö och hållbarhet, både teoretiskt och praktiskt.
- Glädjande att vårt samarbete i Rosengård växer och att vi genom det blir fler som tillsammans kan göra skillnad. När ungdomarna får komma ut och plocka skräp och se hur mycket skräp som faktiskt ligger på marken blir det en värdefull lärdom. Samtidigt blir det en rolig lagaktivitet där alla kan delta och känna ett värde i att man gör skillnad för sin närmiljö, säger Heléne Mathiesen projektledare på Städa Sverige.

Genom städdagar tillsammans med Städa Sverige utbildas nya unga miljöambassadörer. Inte bara ungdomar från Rosengård får lära sig om källsortering och återvinning, utan även unga deltagare från andra områden av stan tar med sig ny kunskap hem. Barn som visar och berättar för sina föräldrar och syskon har en väldigt stor möjlighet att påverka. Med förhoppningen att fler lär sig tänka miljömässigt hållbart och att göra rätt val. Det är bra för hela Malmö.

Städningen pågår kl. 10-14 söndag den 22 maj.
Samlingsplats hos Rosengård Fastighets AB: mötesplatsen på Örtagården, mellan Bennets väg 29 och Hårds väg 22.
Lagen som deltar är Malbas F11 Rosengård samt P10.

Kontakter:

Sofia Wittmann, bosocial samordnare Rosengård Fastighets AB, sofia.wittmann@rosengardfastighet.se 0729-94 43 61
Heléne Mathiesen, projektledare Städa Sverige, helene.mathiesen@stadasverige.se, 0730-46 61 35