Träffa tomte eller tomtemor vid julmarknad på Rosengård lördagen den 10 december. Foto: Miriam Preis

Julmarknad på Rosengård den 10 december

Lördagen den 10 december anordnas, för andra året i rad, julmarknad på Rosengård. Mellan klockan 14–17 är boende på Rosengård och övriga Malmöbor välkomna till Örtagårdstorget, bron över Amiralsgatan och till Brf Idas gårdar för att komma i julstämning.

Vintern 2021 startade Rosengård fastigheter och Brf Ida en ny tradition, när den första gemensamma julmarknaden på Rosengård arrangerades. Nytt för i år är att även fastighetsbolaget Victoriahem, grannar på Rosengård, är med och planerar.

- Det är roligt att vi kan bygga vidare på och utveckla det vi skapade förra året. Tanken med en julmarknad kommer ur viljan att, genom sociala aktiviteter, öka gemenskapen och överbrygga olikheter såväl inom stadsdelen som mellan Rosengård och staden, säger Jenny Tebäck, marknads- och kommunikationschef på Rosengård fastigheter.

Amiralsgatan, som delar upp Rosengård i två delar, kan kännas som ett fysiskt hinder för en del Rosengårdsbor. På den södra sidan finns hyreslägenheter och på den norra sidan till stor del bostadsrätter. Qasim Cheema, administrativ förvaltare i Brf Ida:
- Samverkan är nyckeln till framgång och julmarknaden på Rosengård är ett fantastiskt exempel på vad vi kan åstadkomma när vi arbetar tillsammans. Vi vill skapa något för alla Malmöbor och på så sätt lyfta hela Rosengård.

Sofia Lokind, områdeschef på Victoriahem, berättar varför de nu väljer att vara med:
- Med ett starkt samarbete tillsammans med Rosengård fastigheter och Brf Ida, är vi på Victoriahem stolta att kalla oss medarrangör till julmarknaden på Rosengård detta år. Vi ser att julmarknaden kommer bli ett uppskattat och trivselhöjande inslag för alla Rosengårdsbor.

Vad händer på julmarknaden?

Många lokala föreningar och samarbetspartners kommer delta i julmarknaden och bland annat sälja saker till förmån för sina verksamheter. Det kommer så klart finnas godsaker och dryck. Det blir även körsång, aktiviteter för barnen, jultomte med julklappsutdelning, ansiktsmålning och andra trevligheter.

För mer information kontakta:

Jenny Tebäck, marknads- och kommunikationschef Rosengård fastigheter, jenny.teback@rosengardfastighet.se 0729-94 43 59
Qasim Cheema, administrativ förvaltare Brf Ida, administrator@brfida.se, 0738-77 15 08
Edin Zametica, bosocial projektledare Victoriahem, edin.zametica@victoriahem.se, 070-823 18 28