Deltagare och rådgivare vid informationsträffen hos Somaliska Freds.

Nya företag skapar innehåll i Culture Casbah på Rosengård

Rosengård Fastighets AB och NyföretagarCentrum Öresund har inlett ett samarbete, som innebär att fastighetsbolagets hyresgäster får möjligheten att lära sig hur man startar ett företag.

Tillsammans stöttar Rosengård Fastighets AB och Nyföretagarcentrum Öresund Rosengårdsbor som vill bli företagare. En första informationsträff hölls i Somaliska Freds föreningslokal på Rosengård tidigare i veckan. Då fick cirka 10 kvinnor och män en introduktion till att starta företag. Nästa informationsmöte kommer äga rum hos Ariana Afghanska Kulturförening den 26 februari och är öppet för alla hyresgäster som är nyfikna.

- Inom ramen för vårt arbete med stadsutvecklingsprojektet, Culture Casbah, har vi det senast året fokuserat på vilket innehåll som efterfrågas i lokalerna som kommer byggas och som kan göra Rosengård till en destination med tanke på det utmärkta kommunikationsläget med Station Rosengård igång. Vi har då funnit att det finns ett stort intresse bland våra hyresgäster kring att starta företag och vill med detta samarbete ge möjlighet till kostnadsfri utbildning som kan leda till att drömmen om att starta eget kan förverkligas, säger Petra Sörling vd på Rosengård Fastighets AB.

De personer som vill ha mer information kan boka gratis individuell rådgivning på en rad olika språk. En eftermiddag varje vecka, med start i mars, kan intresserade träffa någon av NyföretagarCentrum Öresunds rådgivare, som själva är välmeriterade företagare, för att få rätt verktyg och kunskap kring hur man startar ett företag. Rådgivningen genomförs på svenska, eller om man önskar få hjälp av tolk eller rådgivare som behärskar annat språk, kan samtalet även ske på engelska, arabiska, persiska eller dari.

- Idag har varannan nyföretagare som kommer till oss för rådgivning i Malmö utländsk bakgrund och hälften av våra besökare är kvinnor. Genom att finnas på plats på Rosengård och dessutom med rådgivare av olika kulturer hoppas vi hjälpa ännu fler till att ta steget till självförsörjning genom eget företag. Vi vill i samarbete med Rosengård Fastighets AB skapa en rådgivningsmodell som hela nyföretagarsverige kan vara stolt över, säger Anne A Marbrandt vd på NyföretagarCentrum Öresund.

Om NyföretagarCentrum
Med verksamhet i närmare 200 kommuner är NyföretagarCentrum ledande inom rådgivning för nyföretagande. Årligen får fler än 20 000 personer kostnadsfri och affärsmässig rådgivning, vilket leder till startande av cirka 10 000 nya företag.

NyföretagarCentrum Öresund är en ideell förening som är verksam i Malmö, Burlöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg och Vellinge. Rådgivningen sker genom lokalt förankrade rådgivare som själva är företagare. Verksamheten finansieras i huvudsak av det lokala och regionala näringslivet.

För mer information, kontakta:
Petra Sörling, vd Rosengård Fastighets AB, 0733-98 20 40
Anne A Marbrandt, vd NyföretagarCentrum Öresund, 0734-27 40 50