Bostadsgården Bennets väg 16–20 på Örtagården.

Nya lägenheter snart inflyttningsklara på Rosengård

Rosengård Fastighets AB skapar nya bostäder i bolagets befintliga hus på Törnrosen och Örtagården. Under 2020 identifierandes flera ytor som gav fastighetsbolaget möjligheten att påbörja omvandlingen av tidigare lokaler till 20 nya lägenheter, som är redo för inflyttning under andra halvan av 2021.

- Vi har alltid ”glasögonen” på oss i jakten på nya ytor inom beståndet som kan konverteras till bostäder. Det ser vi som vår skyldighet med tanke på att efterfrågan är hög och det tar flera års köande hos Boplats Syd för att få en lägenhet hos oss på Rosengård, säger Petra Sörling vd på Rosengård Fastighets AB.

Under 2020 förmedlade Boplats Syd 106 av fastighetsbolagets lägenheter och den genomsnittliga kötiden var cirka fyra år.

Nya lägenheter
I Familjecentralens tidigare lokaler på Örtagården tillkommer sex lägenheter, i förskolan Sparvens tidigare lokaler på Törnrosen fyra lägenheter och på Bennets väg 8 på Törnrosen tio lägenheter.

Först ut är de sex lägenheterna med adress Bennets väg 16–20 på Örtagården, när Familjecentralen Sesams tidigare lokaler återställs till bostäder. Det rör sig om fyra lägenheter med 3 rum och kök, en lägenhet med 4 rum och kök samt en lägenhet med 5 rum och kök. Just nu befinner sig detta projekt i slutfasen och slutbesiktning beräknas ske under juni månad. Lägenheterna har redan annonserats hos Boplats Syd och det preliminära tillträdesdatumet för de nya hyresgästerna är satt till 1 juli 2021.

- När staden växer känns det bra att kunna erbjuda fler bra boenden på Rosengård. Lägenheterna har en nykänsla och hög kvalité och det är kul att kunna erbjuda detta inom vårt bestånd, säger Jens Ringö fastighetschef på Rosengård Fastighets AB.

Rosengård Fastighets AB:s riktlinjer för uthyrning är beslutade av bolagets styrelse:
- Alla lediga lägenheter annonseras via Boplats Syd.
- Sökande ska ha fyllt 18 år vid tecknande av avtal.
- Sökande ska ha en disponibel inkomst efter skatt som är minst 1,5 gånger månadshyran. Som inkomst räknas förvärvsinkomst, försörjningsstöd, sjukpenning, föräldrapenning, handikappersättning, pension, arbetslöshetskassa, aktivitetsstöd, etableringsersättning, inkomst av kapital och studielån/CSN samt bostadsbidrag och barnbidrag.
- Sökande får inte ha hyresskulder.
- Sökande ska ha hemförsäkring.
- De som avser bo i lägenheten får inte vara fler än vad som är rimligt i förhållande till lägenhetens yta och planlösning.
- Cirka 30 % av lediga lägenheter erbjuds i första hand till hyresgäster som redan bor hos bolaget.

För mer information, kontakta:
Jens Ringö, fastighetschef på Rosengård Fastighets AB: 040-685 43 87, jens.ringo@rosengardfastighet.se