Nytt superfönster ger lägre energikostnader

Nytt superfönster ger lägre energikostnader

Så här går det till

Superfönstret är en hybrid av gammalt och nytt. Det har tre bågar och fyra glas. Halva hemligheten bakom det imponerande u-värdet är återinförandet av vinterfönster, även kallat innanfönster.

Så här är fönstret konstruerat:
De yttersta två bågarna är ihopkopplade. Här sitter tre glas, ett i ytterbågen och två i inre bågen. Mellanrummet mellan de 2 inre glasen är fyllt av kryptongas.
– I normala fall använder vi argongas, men kryptongas ger betydligt bättre energivärde, säger Mikael Carlsson. Han betonar att det rekordlåga u-värdet gäller hela fönstret, inte bara glaset. Fönstret, tillsammans med en rad andra faktorer, kan sänka energikostnaderna dramatiskt om man bygger en villa enligt principerna för lågenergihus.

RM Fönster har levererat det första superenergifönstret till ett objekt i Stockholm,"Villa Äntligen". Det är den kände arkitekten Pål Ross som har ritat huset och varit initiativtagare till utvecklingen av fönstret. Återtagandet av det gamla traditionella extra innerfönstret i ett nytt modernt sammanhang var en av hans grundideér till produkten.

– Något liknande fönster har aldrig funnits i Sverige tidigare, säger Magnus Gustafsson, VD för Ortogonal och byggherre till Villa Äntligen.

Svenskt rekord i u-värde

Nu har superfönstret monterats i villan och har ett u-värde på 0,72. En vidareutveckling har gjorts av RM efter detta som nu får ner fönstren till rekordlåga 0,62, enligt ett oberoende test hos SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
– Det är roligt att gamla beprövade metoder ihop med modern teknik och en vilja att tänja gränserna kan ge så bra resultat. Fönstret bidrar till ett mer ekologiskt byggande och är en pusselbit till en mer hållbar framtid. Dessutom är fönstren väldigt vackra, säger Magnus Gustafsson.
Den tredje bågen har ett glas och öppnas inåt, på gångjärn till skillnad från gamla tiders vinterfönster som tas ned på våren och sätts tillbaka på senhösten.
Under vintern hålls den tredje bågen stängd. Under resten av året ryms den i öppet läge i den djupa och fasade fönsternischen i Villa Äntligen.

Fönstret hyllas av arkitekten

Det nya superfönstret löser ett utseendemässigt bekymmer som länge har funnits hos lågenergihus. Fönster har sämre isoleringsgrad än väggar och när det är kallt sipprar värme ut genom fönstren. På sommaren är problemet det motsatta. Solen lyser in och det kan bli för varmt inomhus.
När det gäller lågenergihus, där själva grundidén är att byggnaderna ska vara mycket välisolerade, löser man dilemmat genom att ha färre fönster. En mardröm för en arkitekt som Pål Ross, som i likhet med oss alla uppskattar ljus och öppenhet.
– Enklaste sättet att komma ned i energinivå är att dra ned på fönsterytan. Det behövs inte mycket förrän man får känslan av att leva i en bunker, säger Pål Ross.
Superfönstret gör att han inte längre behöver snåla med fönsteryta och ljusinsläpp när han ritar sina prisbelönta hus. Exempelvis har Villa Äntligen betydligt större fönsteryta än andra lågenergihus.
– En fördel med att kunna öppna det inre fönstret är att det inte blir lika sterilt ljudmässigt. På sommaren vill man kunna höra fågelsången och ljuden utanför, det får inte bli alltför tyst. Dessutom fungerar glasen i de uppfällda fönsterbågarna som speglar, vilka leder in ljuset i byggnaden, säger Pål Ross.

För mer information, kontakta:

• Mikael Carlsson, VD för RM Fönster, telefon 0708-77 97 05, mikael@rm.se
  • Magnus Gustafsson, VD för Ortogonal, telefon 0708-44-80 50,magnus@ortogonal.se
  • Pål Ross, VD för Ross arkitektur & design, telefon 08-84 84 82,ross@ross.se