Sveriges vackraste Villa 2009 ritad av Ross arkitektur & design ab!

Sveriges vackraste Villa 2009 ritad av Ross arkitektur & design ab!

Den Pål Ross-ritade Villa Östersund har blivit vald till Sveriges vackraste villa och blev det i konkurrens med 770 andra objekt i tävlingen.

– Denna villa har ett alldeles eget nordiskt uttryck. Den runda formen, de eleganta materialen och det vackra läget gör också att detta tävlingsbidrag står ut alldeles extra, säger Christopher Holmerin, juryordförande och nordisk förlagschef för interaktiva medier på viivilla.se och Bonnier Publications AB Det vinnande bidraget finns att skåda på Östersunds högsta villatomt och stod klar 2007. Pål Ross-villan ägs av familjen Victor som själva nominerade sitt hus till tävlingen.

Pål Ross arkitektur kan ses som en vidareutveckling både från den svenska klassicistiska traditionen och tidig skandinavisk funktionalism, berikat med internationella och organiska impulser.

Förebilderna heter Frank Lloyd Wright, Frank Gehry, Alvar Aalto, Erik Asmussen och Ralf Erskine.

– Villa Östersund är fantastisk, men alla kan skapa sin egen form av drömboende. Tyvärr tror många att det kostar för mycket, men det går att skapa otroliga hus som inte behöver kosta så mycket mer än ett vanligt kataloghus, säger Pål Ross själv.

Han har nyligen släppt en begränsad upplaga av 11 färdigritade villor, så kallade ”litografihus” eller Limited Edition. Varje villa får maximalt uppföras i tolv exemplar och de måste ligga minst på en mils avstånd från varandra.