Jonas Ottosson - ny styrelseordförande i Roswi

Roswi AB, distributör inom sport, friluftsliv och kök, har utsett Jonas Ottosson till ny styrelseordförande. Jonas bidrar med över 40-års erfarenhet från detaljhandeln, både operativt och på styrelsenivå. Han efterträder Karl-Gustav Idh som lämnar posten efter sina 10 år som styrelseordförande.

Jonas Ottosson har lång erfarenhet inom detaljhandel och varumärkesutveckling med lönsamhet i fokus. Han kommer närmast från Venue Retail Group där han verkade som VD och innan dess från Odlo Sports Group i Schweiz där han hade motsvarande roll. Dessförinnan var han i över 20 år verksam inom Peak Performance, varav tolv år som VD.

Utöver ordföranderollen i Roswi sitter Jonas bland annat i styrelsen för Hultafors Group och Frank Dandy. Han har även tidigare erfarenhet från styrelserna i Venue Retail Group, NKFF, Henri Lloyd, Triwa, Didrikson, Peak Performance och Tiger of Sweden.

”Det finns en stor potential att ta nästa steg i bolagets fina utveckling och vara en ledande nordisk aktör inom segmentet Sport/Friluftsliv och Kök. Detta genom en utmärkt varumärkesportfölj, attraktiva produkter, hög servicenivå och nära relation till sina kunder”, säger Jonas Ottosson.

Roswi har en stark varumärkesprofil och lång erfarenhet inom försäljning, marknad, inköp och logistik. 2020 har varit ett framgångsrikt år för Roswi, som satsar på en fortsatt stark tillväxt på den nordiska marknaden. Roswi har märkt av ett stort ökat intresse för båda varumärkessegmenten inom företaget - friluftsliv och matlagning.

”Vi är mycket nöjda med valet av Jonas och värderar hans erfarenheter inom internationellt varumärkes- och bolagsbyggande samt goda marknadskännedom högt. Tillsammans med Jonas ser vi fram emot att ta Roswi till nästa nivå.

Vi vill också passa på att tacka Karl-Gustav Idh för ett gott samarbete och engagemang under hans 10 år som styrelseordförande. Han har under denna tid bidragit till en betydande utveckling för bolaget”, säger VD Christopher Carlander.

Styrelsen består av, utöver Jonas, Karin Eriksson, Koncernchef Mestergruppen, Axel Carlander, Ägare Roswi, Christopher Carlander, Ägare/VD Roswi och Michael Carlander, Ägare/Försäljningschef Roswi.

För mer information:

Chistopher Carlander, VD Roswi AB