Gå direkt till innehåll
Intresset har varit stort sedan Rototilt lanserade sina produktförbättringar i våras.

Rototilts höga utvecklingstakt fortsätter

Det höga tempot i utvecklingstakten hos Rototilt fortsätter. I våras presenterade tiltrotatortillverkaren längre livslängd, smidigare gång och mer precision hos tiltrotatorerna R4, R5, R6 och R8. Nu införs samma innovativa teknik även i R3-modellen för grävmaskiner mellan 6-12 ton.

På årets mässor har imponerade kunder kunnat se de tekniska detaljerna som bidrar till Rototilts fördelar.

-Vårt orubbliga engagemang för kundernas önskemål driver oss att kontinuerligt utveckla och hela tiden bli bättre. Det känns jättekul att få presentera flera förbättringar på kort tid, säger Sven-Roger Ekström, produktchef.

Mjukare gång med ny snäckväxel

Inbyggda smörjkanaler i snäckskruven smörjer bättre och ökar ytterligare livslängden på tiltrotatorerna. Rototilt har också infört snävare tillverkningstoleranser och förbättrad geometri i snäckväxelns delar som ger en mjukare gång med mindre friktion.

Ny gavelsensor för ökad precision

Sensorn för Rototilt Positioning Solution (RPS) har fått en ny konstruktion. Genom att flytta den från hydraulmotor till gavel blir avläsningen till grävsystemet i absoluttal med mer exakt precision.

Förbättringarna införs i R3-modeller som nu levereras från fabrik.

Regioner

Rototilt är världens ledande tillverkare av tiltrotatorer, tillbehör och styrsystem. Med produkter från Rototilt® bryter vi ny mark för entreprenadmaskiner genom att förvandla grävmaskiner till fullfjädrade redskapsbärare. Genom att samla alla resurser och all kompetens i Vindeln, erbjuder vi en unik kombination av tekniskt kunnande, kvalitet, kapacitet samt förståelse för kundens affär. Våra kunder finns över hela världen och vår strävan är att de i alla kontakter med oss ska uppleva precision, pålitlighet och engagemang.

Sven-Roger Ekström

Product Manager Rototilt Group AB +46 70 640 31 40