Rowico Home stöttar unga entreprenörer

Rowico Home stöttar unga entreprenörer

Det halländska möbelföretaget Rowico Home är från och med januari 2021 samarbetspartner och investerar i Ung Företagsamhet Halland, en ideell organisation med visionen att ge unga en tro på sin egen företagsamhet.

- Samarbetet med Ung Företagsamhet är en del av vårt viktiga hållbarhetsarbete, där socialt ansvar är ett stort fokusområde för oss. Som lokalt etablerat företag vill vi vara med och bidra till att unga kreativa entreprenörer utvecklas och vi delar gärna med oss av våra kunskaper och erfarenheter, säger Jessica Hammargren, VD på Rowico Home.

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden utbildningsorganisation med syfte att tillsammans med skolan, införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet med fokus på tre läromedel för grundskolan; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi.

- Organisationen arbetar också med gymnasieutbildningen UF-företagande och erbjuder, fortbildning, seminarier, utbildningsmaterial, stipendier samt stöd och inspiration för både lärare och elever, menar Ida Thorén Olsson, regionchef för Ung Företagsamhet Halland.

Arbeta t
illsammans för att utveckla företagsamma ungdomar

Rowico Home kommer i och med samarbetet att agera rådgivare åt utvalda UF-företag och dela med sig av kunskaper, erfarenheter och inspiration samt gå in som huvudsponsor med möbler när Ung Företagsamhet Halland öppnar upp sina Pop-Up Stores under våren.

- Att stötta unga entreprenörer känns viktigare än någonsin, i och med Coviad-19 och dess konsekvenser som många småföretagare drabbats av. Att vi sedan också fått det ärofyllda uppdraget att sitta med i juryn och välja fram 2021/2022 års ”Ekologiskt Hållbara UF-företag” känns extra roligt, menar Jessica Hammargren.

- Genom att investera i oss, bidrar Rowico Home till en utbildning som ger resultat och gör skillnad, på riktigt. Det möjliggör att elever får möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet, sitt ansvarstagande och entreprenörskap. Tillsammans stöttar och hjälper vi till att utveckla företagsamma ungdomar och är med och bidrar till vår framtida tillväxt i Halland, avslutar Ida Thorén Olsson.