Den 11 juli är det dags för skräpdyk på Djurgården.

Dags för skräpdyk på Djurgården - vad döljer sig under ytan?

Den 11 juli mellan klockan 10.00 och 15.00 dyker Djurgårdens aktörer ner under ytan för att tillsammans med det ideella initiativet Rena Botten agera mot nedskräpning i våra vatten. Välkommen att följa dykarnas arbete i detta skräpdyk på Djurgården. Du hittar dem nedanför Sjöhistoriska för att se vad som gömmer sig under vattnet, som inte borde vara där.

Bara för att vi inte ser det är det inte borta. Det finns allt för mycket skräp under ytan som vi inte ser, men som påverkar våra vatten och de djur som lever där. På lördag hoppar 10-talet dykare i vattnet för att städa upp i Djurgårdsbrunnsviken.

– Vi på Djurgården samarbetar runt hållbarhet. Ett rent och snyggt Djurgården är en självklarhet för oss. Redan förra året åtog vi oss att arbeta aktivt och göra vårt för att minska nedskräpningen. Genom att skräpdyka på lördag vill vi visa var mycket av skräpet hamnar. Aktionen blir en liten, men viktig del i vårt gemensamma åtagande. Nu hoppas vi att många vill komma till stranden nedanför Sjöhistoriska och följa vårt arbete, säger Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter.

Samarbete runt minskat skräp är naturligt och i år när så många söker sig till Djurgårdens grönområden är detta än mer i fokus.

- Det ska vara helt och rent, snyggt och tryggt på Djurgården. Vi prioriterar städning och renhållning extra i år, säger Magnus Andersson, slottsfogde på Kungliga Djurgårdens förvaltning. Engagemanget i skräpdykning känns naturligt, då det är viktigt att vi alla hjälps åt att hålla snyggt på land så väl som i vattnet.

Detta blir det andra skräpdyket som genomförs i samverkan med det ideella initiativet Rena Botten som under åren plockat upp tonvis med skräp. Denna gång är siktet inställt på Djurgårdsbrunnsviken i Museiparken nedanför Sjöhistoriska. Uppemot 10 dykare kommer att rena botten från skräp, däribland flera representanter från olika aktörer på Djurgården.

Alla som vill är varmt välkomna att medverka vid denna skräpdykardag och se vad som hittas på botten!

Arbetet med ett rent och snyggt Djurgården genomförs av Kungliga Djurgårdens Intressenter i samarbete med Kungliga Djurgårdens förvaltning, Sjöhistoriska museet, Nationalstadsparken, Rena Botten och Håll Sverige Rent.

Vill du veta mer eller anmäla dig till skräpdykardagen, kontakta Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter på camilla.zedendahl@royaldjurgarden.se eller +46 (0)709 906973.

Vill du veta mer om Rena Botten och kanske medverka? Kika in på deras facebooksida.