Vad passar bättre på hösten än lite kultur? Massor av kultur, förstås! 11 museer på Djurgården bjuder tillsammans in till förmånliga besök.

​Maxa kulturkonsumtionen i höst! Nytt samarbete lockar besökare att stanna längre på Djurgården.

Vad passar bättre på hösten än att få en dos kultur på Djurgården? Efter en tuff vår och sommar presenterar museerna på Djurgården ett erbjudande fullspäckat med kulturupplevelser. Syftet är att välkomna alla att stanna längre och upptäcka mer av det breda kulturutbud som finns på Djurgården. Erbjudandet är unikt. För första gången samarbetar museerna på Djurgården runt entréer - under 25 dagar ger ett besök hos ett museum 25 % rabatt hos 10 andra museer inom promenadavstånd. Detta är en fortsättning på ett nära samarbete mellan Djurgårdens museer, sagoland och andra kulturattraktioner där man tillsammans hittar kreativa och inbjudande sätt att välkomna besökare.

- Sommaren har varit tuff för oss alla, säger Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter, men nu är det höst och vad passar då bättre än härliga kulturupplevelser?

Hösten är full av spännande nyheter hos flera av Djurgårdens museer. Man kan passa på att se en ny utställning, boka in en privat visning och uppleva musikhistoria, äventyrståg och kultur för stora och små. Det är bara att planera en heldag eller varför inte flera för konst, kultur- och matupplevelser. När du betalat entré på ett museum får du 25 % rabatt på entrén hos alla de övriga under perioden 10 september och 5 oktober.

- På Djurgården ser vi inte varandra som konkurrenter, särskilt inte i dessa tider. Vi har gott om plats och nyheter att visa, därför går vi samman och ser till att erbjuda kultur i massor, fortsätter Camilla Zedendahl. Ett besök hos en av oss ger 25 % på entrén hos våra grannar. På så sätt vill vi ge alla chansen att stanna länge och upptäcka något nytt på Djurgården. Djurgården är stort, grönt skönt och öppet. Här finns plats för alla och det finns gott om utrymme att hålla avstånd, avslutar Camilla Zedendahl.

Totalt är 11 museer med i samarbetet: ABBA the Museum, Etnografiska, Junibacken, Nordiska museet, Sjöhistoriska, Snus- & Tändsticksmuseet, Spritmuseum, Tekniska, Thielska Galleriet, Vasamuseet och The Viking Museum.

På museer med fri entré gäller andra förmåner.

Erbjudandet gäller fram till 5 oktober 2020 hos de medverkade attraktionerna.

Kungl. Djurgårdens Intressenter samlar och engagerar 55 aktörer på Djurgården. Tillsammans välkomnar Djurgården över 15 miljoner besökare. Under de närmaste åren investerar aktörerna som utgör helheten Royal Djurgården mångmiljardbelopp i denna besöksattraktion som ständigt utvecklas och växer. Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samverkar aktörerna för att hållbart utveckla Djurgården som besöksmål och stärka dess position som Skandinaviens främsta attraktion.

Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samarbetar: ABBA The Museum, Aira, Café Monika Ahlberg, Cirkus, CoffeeCow, Djurgårdsboden, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdskyrkan/Oscars Församling, Ebba på Djurgården, Etnografiska Museet, FLX, Fyrskeppet Biskopsudden, Gröna Lunds Tivoli, Gubbhyllan, Handarbetets Vänner, Hotel Hasselbacken, Junibacken, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Krogen Stora Gungan, Liljevalchs Konsthall, Lilla Hasselbacken, Nordiska museet, Nordiska museets restaurang, Nya Djurgårdsvarvet, Oaxen Krog & Slip, OceanBus, Parkteatern Sthlm Stadsteater, Polismuseet, Pop House, Prins Eugens Waldemarsudde, Rederi Ressel, Restaurang Allmänna Gränd, Riksidrottsmuseet, Rosendals Slott, Rosendals Wärdshus, Sjöhistoriska museet, Skansen, Skansen-Akvariet, Skansen Restauranger, Snus och Tändsticksmuseet, Spritmuseum & Absolut Art Collection, Stiftelsen Rosendals Trädgård, Stockholms Info, Stockholms Spårvägar, Strömma Turism & Sjöfart AB, Tekniska museet, Thielska Galleriet, Vasamuseet, Vasamuseets restaurang, The Viking Museum, Villa Godthem, Villa Källhagen, Vrak - the Museum of Wrecks, Wasahamnen, Wärdshuset Ulla Winbladh.