Nästa miljösatellit på väg till rymden med västsvensk teknologi

Satelliten Jason-3 skall, med en ny generation av instrument, förse oss mer detaljerad information om vädret och om havens tillstånd. Det är den fjärde satelliten i programmet som är ett samarbete mellan USA, Frankrike och Eumetsat (Europeisk organisation för nyttjande av meteorologiska satelliter). Huvudleverantör är Thales Alenia Space.

”Jason 3 är det senaste tillskottet i en världsunik serie av miljösatelliter. Jason-mätserien är mycket betydelsefull för klimatforskningen, planeringen och anpassningen till ett förändrat klimat”, säger Thomas Klein, klimat- och Copernicus-ansvarig vid Havs- och Vattenmyndigheten.

RUAG Space i Göteborg har utvecklat och tillverkat Datahanteringsenheten, den största elektroniska enheten som byggts av RUAG Space hittills med en massa över 30 kg. Den har bl.a. till uppgift att styra alla funktioner ombord på satelliten, lagra all vetenskaplig data och kommunicera med jorden. RUAG Space har även tillverkat antennerna som används för all kommunikation med jorden och även all nedlänkning till jorden av den vetenskapliga datan.
RUAG Space i Linköping har levererat separationssystemet som släpper satelliten från raketen i exakt rätt ögonblick så att den hamnar i rätt bana.