Rymdteknologi från RUAG Space med på nästa Copernicus-satellit

RUAG Space har levererat satellitens datahanteringsutrustning. Omborddatorn, vilken styr satelliten och samlar in all information ombord som sedan länkas ner till jorden, kommer från RUAG Space i Göteborg. RUAG Space finska bolag har utvecklat den enhet som samlar in data från satellitens sensorer samt driver reläer och styrdon som kan flytta och vrida satelliten.

– Vi är glada och stolta över att kunna leverera produkter till Copernicus-programmet, att svensk teknologi finns med i dessa viktiga rymdprogram, säger Mats Warstedt, vd för RUAG Space AB.

RUAG Space är Europas största, oberoende leverantör av rymdprodukter till branschen med över 1200 anställda på tio orter i Schweiz, Sverige, Finland, USA och Österrike. 2015 hade RUAG:s rymddivision en omsättning på 325 miljoner Euro.