Här är vinnarna i SM-tävlingarna för unga solister

På lördagkvällen avgjordes SM-tävlingarna för unga pianister, unga stråkare samt för unga blåsare under festivalen MusikRUM i Västerås.

Tävlingarna genomfördes i tre delar, kvaltävling, semifinal och finalkonsert. De tävlande bidragen bedöms efter solistens tolkning av stycket, intonation, klang, teknik samt uppträdande på scen.

Vinnare i SM för unga pianister blev Philippos Tsiaklides från Stockholm i klassen upp till 15 år. Elin Wennås från Nacka kom på en andra plats. På tredje plats kom Teodora Gardovis frn Älvsjö. I klassen upp till 20 år blev vinnaren Gustav Larsson. Andra platsen tog Martin Chan från Helsinborg. Tredje platsen gick till Lennart Lindweld från Stockholm.

I SM för unga blåsare blev Hilda Eriksson från Åkersberga, med instrumentet valthorn, segrare i klassen upp till 15 år.
I klassen upp till 20 år vann Kristina Plafovina på flöjt.
SM för unga blåsare var även en uttagning till de nordiska mästerskapen för unga blåsare i Oslo i oktober 2010.

I SM för unga stråkare vann Daniel Thorell från Åkersberga, spelandes cello, i klassen upp till 15 år. I klassen upp till 20 år vann Victoria Stjerna från Göteborg.

Projektledare MusikRum                                      Pressansvarig MusikRum

Linn Karlsson                                                            Ronja Gustafsson

021-133010                                                              0708-533133

linn@rum.se                                                            musikrum@rum.se

Hemsida: www.rum.se/festival

• musik
  • blåsorkester
  • klassisk musik
  • konsert
  • västerås
  • unga musikanter
  • tävling
  • riksförbundet unga musikanter
  • stråkare
  • pianist
  • sm unga pianister
  • sm unga blåsare
  • sm unga stråkare
  • festival

RUM för Sveriges framtida musikanter

Riksförbundet Unga Musikanter är landets tredje största ungdomsförbund med ca 500 medlemsföreningar i hela landet.

RUM skapar förutsättningar för unga musikanter och alla andra musik- och kulturskoleelever att fortsätta utveckla sitt intresse och sin förmåga.

Det gör vi med en bred kursverksamhet över hela landet, med vår egen festival, MusikRUM Västerås, och genom att ge stöd åt våra medlemsföreningars egen verksamhet.

Vi samverkar även med flera länsmusikorganisationer i landet samt med många kulturskolor. Vi skapar också opinion för den musikaliska återväxten efter år av nedskärningar i musikskolorna på många håll.

Imorgon invaderas Västerås city av musik och kultur

Fredag 21 maj inleds musikfestivalen MusikRUM i Västerås. Festivalen invigs med allsång som leds av Team Picasso från Körslaget. Festivalen pågår under hela helgen och avslutas på söndagen med ett världsrekordförsök som dirigeras av Anders Berglund.

Musikfestival lockar tusentals ungdomar till Västerås

Festivalen MusikRUM anordnas av Riksförbundet Unga Musikanter 21 till 23 maj i Västerås. Under en helg kommer Västerås fyllas av musik och kultur. Deltagare på festivalen är ungdomar från hela Sverige.