Releasekonsert med unga musikaliska talanger

RIKSFÖRBUNDET UNGA MUSIKANTER BJUDER TILL EFTERLÄNGTAD RELEASEKONSERT MED UNGA MUSIKALISKA TALANGER

Den 16 januari lanserar RUM sin nya grafiska profil på Nybrokajen 11 i Stockholm. Riksförbundet Unga Musikanter, RUM, organiserar bland annat musikutövande ungdomar och elever på de svenska musik- och kulturskolorna. RUM bjuder i samband med denna spännande händelse in till en riktig festkonsert med unga musikaliska talanger.

Efter 31 år har det blivit dags för en uppdatering av RUM:s logotyp. I samband med detta lanseras även RUM:s nya hemsida www.rum.se som stilrent både bytt design och layout. Hemsidan innehåller forum, medlemsregister, möjligheten att läsa Rum’ba – RUM:s medlemstidning – samt massor av andra praktiska verktyg som RUM:s medlemmar kommer att kunna ha stor nytta av i framtiden.

Underhållningen står bland andra tenoren Michael Axelsson (Tamino i Norrlandsoperans uppsättning av Mozarts Trollflöjten) för, gruppen Contre Temps som tidsenligt framför dans i renässans och barockstil, Västerorts Ungdomssymfoniker, Falköpings trumkår samt

Elin Wennås, 9 år, Nacka (medlemsföreningen Maestroakademien)
Jonathan Söderlund, 19 år, Järfälla (medlemsföreningen Morgondagens Kultur)

Från Nordiska Musikgymnasiet:

Tony Iivonen och Andreas Nilsson - dragspel (A. Piazzolla, Tango) från Saltsjö-Boo

Daina Mateikaite, violin och Gustav Larsson, piano - (L. v. Beethoven, sats 1 + 3 ur violinsonat nr 8) från Solna

Carl-Johan Eliasson och Tobias Rondin – slagverk från Hässelby/Huaröd

Nybrokajen 11, Stockholm
Lördagen den 16 januari 2010 kl 16.00

Fri entré

• konsert
  • fri entré
  • nybrokajen
  • unga musikanter

RUM för Sveriges framtida musikanter

Riksförbundet Unga Musikanter är landets tredje största ungdomsförbund med ca 500 medlemsföreningar i hela landet.

RUM skapar förutsättningar för unga musikanter och alla andra musik- och kulturskoleelever att fortsätta utveckla sitt intresse och sin förmåga.

Det gör vi med en bred kursverksamhet över hela landet, med vår egen festival, MusikRUM Västerås, och genom att ge stöd åt våra medlemsföreningars egen verksamhet.

Vi samverkar även med flera länsmusikorganisationer i landet samt med många kulturskolor. Vi skapar också opinion för den musikaliska återväxten efter år av nedskärningar i musikskolorna på många håll.