Gå direkt till innehåll
Hur lång tid tar det att åka till Mars? Sverige har fått ny rymdpodcast – ”Har vi åkt till Mars än?”

Nyhet -

Nedräkningen avklarad – uppskjutningen genomförd. Premiäravsnittet av Sveriges nya rymdpodcast är släppt och vår röda grannplanet tycks under det halvtimmeslånga avsnittet vara närmre oss än någonsin.

Sju månader – minus en halvtimme podcast

Hur lång tid tar det att åka till Mars? Drygt sju månader tar det från jorden till Mars med dagens teknologi. Det är ungefär 480 miljoner kilometer som behöver avverkas under den tiden. Forskare, privata företag och andra aktörer kämpar konstant mot målet att bli de första att ta ett ”small step for man” i det röd-orangea marsgruset. Programledarna Marcus Pettersson och Susanna Lewenhaupt guidar lyssnaren igenom problemen, lösningarna och vad de ännu outforskade aspekterna av additionen ”människa plus Mars” kan komma att innebära.

– Det här är ett race vi inte vill missa, så med 50-årsjubiléet av månlandningen som ursäkt kommer vi i serien följa utvecklingen mot att sätta den första människan på Mars, säger Susanna Lewenhaupt, programledare för ”Har vi åkt till Mars än?”.

När åker vi?

Premiäravsnittet tar avstamp specifikt i frågan om när människan kommer sätta sin fot på Mars och Marcus och Susanna träffar Johan Köhler, forskningshandläggare på Rymdstyrelsen. Han berättar om vilka svårigheter det kan finnas vid en bemannad resa till Mars – samt hur dessa svårigheter skulle kunna överkommas. Johan Köhler berättar även om NASAs preliminära planer för att sätta en människa på Mars och hur privata aktörer kämpar om samma utrymme och viljan att vara först.

– Anledningen till att vi vill ha människor på Mars i framtiden har dels att göra med utforskning och forskning. Att ta reda på hur Mars fungerar genom att jämföra med hur jorden fungerar. Ett annat mål är det som exempelvis Elon Musk har för sin marsutforskning och det är att se Mars som en jord i reserv på väldigt lång sikt, berättar Johan Köhler.

Vilka åker?

Under 2030-talet har NASA planer på att sätta en människa på Mars men det Elon Musk-ägda företaget SpaceX tänker att de ska ha människor på plats redan 2024. Vem eller vilka astronauter som kommer få äran att ta de första stapplande stegen på Mars yta går i nuläget bara att spekulera kring, men svensk-amerikanska NASA-astronauten Jessica Meir säger att det finns en möjlighet att det blir någon ur hennes årskull.

– Vi blev klara med vår utbildning 2015 och jag tror att det finns en stor chans att någon ur vår klass kommer vara med under testflygningarna av rymdfarkosten Orion under 2020-talet. Efter det får vi se vad som händer men vi är alla väldigt uppspelta över att få hjälpa till med att ta oss till Mars, säger Jessica Meir.