Svensk doldis bakom Jean Paul Gaultiers design av Pride-smycket

Årets ”dogtag” till Stockholm Pride är designad av Jean Paul Gaultier och framtagen av industridesigner Christian Runius. Christian har tidigare vunnit utmärkelser för sin förmåga att designa för smart produktion och är nu aktuell med att ha realiserat den franske modeikonens design av årets Pride-smycke.

Christian har gått från ingenjör till industridesigner och har en stor passion för form och funktion. Förmågan att tänka produktion och tillverkning drar han nytta av i designprocessen vilket under de senaste åren resulterat i flera utmärkelser. Kontaktnätverket han skapat inom produktion och tillverkning drog han nytta av när han fick frågan att utveckla årets festivalsmycke för Stockholm Pride 2013 och ingen mindre än Jean Paul Gaultier.

Sedan den första festivalen gick av stapeln har årligen en dogtag designats, ofta ett smycke eller en accessoar. Jean Paul Gaultier, som är sverigeaktuell i samband med utställningen The Fashion World of Jean Paul Gaultier. From the Sidewalk to the Catwalk som visas på Arkitektur- och designcentrum, har formgivit smycket som en berlock där den silverfärgade berlocken pryds av hans stiltypiska ränder tillsammans med ett tydligt budskap till Pridebesökarna - It is beautiful to be what you are.

Christian Runius har på uppdrag av Stockholm Pride jobbat mot Jean Paul Gaultier med att realisera hans design av Pride-smycket. Smycket tillverkas i Sverige där formen av myntet stansas fram ur ett rostfritt stål. Myntet efterbearbetas för att säkerställa att inga vassa kanter finns kvar för att sedan rengöras. Jean Paul Gaultiers stiltypiska ränder bildar i sin blåa färg en fin kontrast till den silverfärgade metallen.