Nu är Runös solcellsanläggning invigd!

En av sommarens sista dagar bjöd vi in till en invigning av vår stora solcellsanläggning. Som på beställning sken solen från en närapå molnfri himmel och korna från Näs Gård råmade i bakgrunden. På scen tog sig flera, för oss, viktiga personer upp för att prata om vår fantastiska satsning.

Vår verksamhetschef Robert Ekstrand berättade om hur vi arbetat aktivt för att bli mer klimatsmarta i närmare 20 år. Tanken är att den 680 kvm stora solcellsanläggningen ska vara ett bra komplement till vår befintliga bergvärmeanläggning. Solpanelerna har nu varit i drift under ett helt år och vi ser att anläggningen levererar precis som den ska - 109 000 kilowattimmar. Den stora mängden täcker faktiskt årsförbrukningen av fem eluppvärmda normalstora villor.

Som en självklar del i vårt miljöarbete är vi svanencertifierade och vi får årligen högre krav på oss för att ständigt utveckla hållbara satstingar. Att få höra av Ragnar Unge, VD Svanen Miljömärkning, att vi som enda mötesanläggning i Sverige är ett föredöme för andra hotell och kursgårdar känns riktigt bra. Vi hoppas att vi kan inspirera fler till att satsa på solel.

Jan-Olof Cléve från Nordic Solar var också på plats. Jan-Olof gav oss en inblick i hur panelerna fungerar och att övriga kunder på vårt elnät faktiskt tar del av vår solel. Han kallar oss pionjärer i samhällsutvecklig. Ann-Christine Furustrand (S) berättar hur stolt hon är för att Stockholms Läns största markburna solels-park finns i Österåker och hur glad hon är att Runös miljötänkande gjort att vi etablerat denna och dessutom avstått mark för ett naturreservat.
Vi ler i kapp med solen och klappar oss stolt för bröstet.

Bilden: Gunilla Runsten, Platschef Runö Möten & Events och Ragnar Unge, vd Miljömärkning Svanen Sverige