Ruric och E-Star Property tecknar Sälj/Köpavtal för fastighetstransaktion

Russian Real Estate Investment Company AB (Ruric) har sålt kontorskomplexet "Grifon" till E-Star Property AS för USD 29 miljoner.

"Grifon" köptes 2004 av Ruric och har därefter utvidgats genom nybyggnation av en ytterligare byggnad, vilken slutfördes våren 2008. Kontorscentret består av byggnader på ul. Dostoyevskovo i den historiska kärnan av S:t Petersburg, Ryssland. Total uthyrningsbar yta uppgår till över 6 000 kvm varav hälften i den nya byggnaden. Hela ytan är nu långtidsuthyrd till en internationell hyresgäst.

"I linje med tidigare kommunikation om denna planerade transaktion har partnerna nu tecknat slutligt köp/säljavtal, efter att Ruric slutfört nybyggnationen och tecknat avtal med hyresgäst" säger Thomas Zachariasson, vd för Ruric.

Niels Troen, vd för E-Star Property AS, kommenterar: "Detta är ett utmärkt första steg för E-Star Property in på kontorsmarknaden i S:t Petersburg, vilken fortfarande är outvecklad, och förvärvet av en byggnad i ett centralt läge ger oss en god position på denna viktiga marknad. Vi kommer att arbeta med Ruric vad gäller förvaltningen av byggnaden och ser fram emot en fortsatt god samverkan".

Russian Real Estate Investment Company AB (publ)

Thomas Zachariasson, VD
tel: 08-509 00 100, 070-563 77 14
thomas@ruric.com
www.ruric.com

Rurics affärsidé är att förvärva, utveckla, förvalta, hyra ut och avyttra fastigheter i S:t Petersburg, Ryssland, med fokus på kommersiella lokaler av högsta klass i bästa lägen som därmed positivt bidrar till hyresgästernas affärsverksamhet. Företaget har som vision att bli ett ledande fastighetsbolag i centrala S:t Petersburg.

Strategin är att identifiera fastigheter med stor potential i S:t Petersburgs centrala delar, skapa lämplig förvärvsstruktur och förvärva till bästa pris. Efter renovering erbjuds kommersiella lokaler av högsta klass till hyresgäster som söker bästa möjliga lokaler i bästa lägen och är villiga att betala för sådana.

• Fastigheter, fastighetsförvaltning