Gör hemmet höstredo med mattor från Rusta

Med mjuka mattor får hemmet ett stilsäkert lyft. På köpet värmer de kalla golv och skapar en ombonad känsla. Böljande landskapsformer och stilistiska rutor präglar mönsterbilden för höstens mattor från Rusta.

Rusta har, med över 240 modeller, ett av Sveriges bredaste sortiment av mattor och på rusta.com finns ännu mer att välja mellan. I augusti landar höstens nyheter i varuhusen. Färgskalan är fortsatt naturnära, med beige och naturvitt som bas och accentfärger i mörkgrönt och duvblått. Material som ull, bomull och jute fortsätter öka i popularitet. När det kommer till lugg syns allt från tuftade bollar i ull till långa, glansiga ryamattor.

– Den största trenden just nu är mattor som kombinerar hög och låg lugg, vilket blir väldigt effektfullt även på en enfärgad matta. Mönstermässigt är det rutor och mjuka landskapsformer som gäller. Mattan Therese är tillverkad av 100 procent återvunnen bomull och känns väldigt signifikativ för säsongen, säger Mia Dahlberg, produktchef för mattor på Rusta.

En av Rustas populäraste mattor, Kenza, får en syster i Frances, som med sin mönsterklippta lugg och sina sobra färger spås bli en favorit. Rutor, som syns på textilier i stort, kommer även igen på mattor. Nyheten Hedda har mönster som i det närmaste ger en 3D-effekt.

Jill, en kortluggad matta i fyra trendriktiga färger, passar perfekt i vardagsrummet eller som en variant av heltäckningsmatta, då den kan klippas till och anpassas efter yta. För den som vill ha in ännu mer färg i sitt hem finns både kort- och långluggade mattor att välja bland, som nyheterna Disa och Elina.

Mattorna finns i varuhuset från v 32.