Jozef Khasho, HR-Chef Rusta

Rustas Jozef Khasho finalist i årets HR-chef 2018

Den 8 mars tillkännages årets HR-chef på Chefgalan 2018. Syftet med priset är att belöna en HR-chef som moderniserat arbetet på ett sätt som lyft organisationen, motiverat medarbetarna och skapat förändring. Jozef Khasho, HR-chef på Rusta, är en av tre finalister som annonserades av Chefgalan tidigare idag. Nomineringen från Chefgalan lyder:

”En chef som blandar målmedvetenhet och uthållighet med ett tydligt och framgångsrikt affärsmannaskap. Leder en komplex organisation med stort behov av kundorientering på flera nivåer. Har anammat ett värderingsstyrt ledarskap och på så sätt byggt upp HR från noll till att bli ledningens mest strategiska utvecklingspartner. Ett framtidsnamn inom HR.”

Nomineringen är Rustas andra inom HR på kort tid då Rustas HR-team under hösten 2017 även utsetts till ett av landets tre bästa och mest innovativa HR-team.

- Jag är väldigt hedrad över nomineringen! Vår framgång bygger på att vi aktivt driver förändring och utveckling genom ett tydligt verksamhetsfokus i allt vi gör – samtidigt som vi skapar en gemensam kultur för alla våra medarbetare världen över. Att arbeta på detta sätt är en självklarhet för oss på ett snabbt växande företag som Rusta, berättar Jozef Khasho.

Jozef inledde sin karriär på Rusta redan 2012 som HR Business Partner och tog 2014 över rollen som HR-chef. Sedan dess har Rusta växt snabbt, bland annat har företaget expanderat till två nya marknader: Norge och Tyskland. Något som också resulterat i en snabbt växande medarbetarstyrka. Mellan 2014 och 2018 har Rusta växt från 1 400 medarbetare till strax under 2 300 – en tuff utmaning ur ett HR-perspektiv.

-Rusta har haft en rekordsnabb utveckling de senaste åren och vi inom HR har varit extra affärsnära och lyhörda. Vi måste vara en integrerad del av verksamheten samtidigt som vi vårdar ledarskapet, utvecklar och engagerar medarbetarna samt stärker grundvärderingarna. För mig är ett effektivt ledarskap värdebaserat, där du står upp för värderingarna och agerar utifrån dessa i ditt dagliga arbete, säger Jozef.

De senaste åren har Rustas HR-team arbetat för att förbättra medarbetarengagemanget genom ett tydligt värderings- och ledarutvecklingsfokus, vilket gett positiv effekt i Rustas medarbetar-, ledarskaps-, respektive mångfaldsindex från år till år. På Rusta ser vi till individen och tror att en spegling av samhället är ett framgångsrecept för tillväxt.

- Jozef representerar det moderna ledarskapet och fastnar inte i trögrörliga processer. Jozef driver istället en avdelning som är integrerad i beslutsfattandet i ett företag där HR-arbetet måste utvecklas fort, utan att göra avkall på strategier och kvalitet, säger Göran Westerberg, VD på Rusta.

Finalisterna utannonserades tidigare idag och är:

Jozef Khasho, HR-chef, Rusta
Pia Anderberg, Direktör HR och innovation, Axel Johnson
Carolina Wikström, Personaldirektör, Sveriges Radio

Vinnarna presenteras på Chefgalan den 8 mars 2018, som arrangeras av tidningen Chef. För mer information om prisutmärkelsen, se: https://chef.se/chefgalan/arets-hr-chef/

Rustas vision är att bli nr 1. för livet hemma. Rustas sortiment är brett och företaget erbjuder varor inom områdena hem & inredning, gör det själv, fritid, skönhet & hälsa, trädgård och jul – alltid till överraskande låga priser. Rusta är ett svenskt företag och det första varuhuset öppnade 1986 i Gävle. Rusta har i dag mer än 2000 medarbetare, 88 varuhus i Sverige, 19 i Norge och 2 i Tyskland samt 4 inköpskontor i Asien. Rusta omsätter 4,2 miljarder och varje år besöker mer än 20 miljoner kunder varuhusen. RUSTA.com

Cecilia Gärdestad

Presskontakt Ansvarig Corporate PR Koncernkommunikation +46 (0)70 166 48 73