Färg och mönster bland Rustas DIY-nyheter

Färg och mönster bland Rustas DIY-nyheter

De vita väggarna får i höst konkurrens av färg och tapeter i jordnära toner. Rustas DIY-avdelning växer med flera spännande nyheter, där tapetkollektionen ”Together” i samarbete med formgivaren Tess Callervik sticker ut lite extra.

Varma jordtoner, men även gröna och blå nyanser och mönster med tydlig inspiration av djur och natur syns bland Rustas färg- och tapetnyheter som släpps i mitten av augusti. I sortimentet finns över 100 FSC-certifierade tapeter, och flera tillskott inom kategorin fototapeter. Bland nyheterna återfinns även laminatgolv med breda plankor och strukturerad yta som följer träets ådring.

Ta världen hem till dig med tapetkollektionen Together
Together är namnet på Rustas nya tapetkollektion. Ett samarbete med mönsterdesignern Tess Callervik, som fångat jordens sju kontinenter och dess färger och djurliv i lika många detaljrika tapeter.
Kollektionen är inspirerad av situationen generellt i världen just nu. Vi behöver varandra mer än någonsin och jag ville helt enkelt sätta jordens olika delar i en vacker kontext. Jag går gärna tillbaka till naturen och djurriket och jag älskar att smyga in små djur eller symboler där man minst anar det, säger Tess Callervik.

Kulörer i jordnära toner
För den som hellre väljer att måla väggarna finns flera nyheter, som även passar utmärkt att matcha med tapet. Rustas eget färgvarumärke Nyans får i höst sällskap av sex nya kulörer. Flera av dessa kommer i Full matt edition, en väggfärg som ger en sammetsmatt effekt och en elegant finish. Färgskalan knyter an till den nordiska naturen, som i gröna Estate green och mellangrå Studio grey. De brända jordtonerna, som i höst syns i nyheterna Sandalwood och Burnt red, spås bli favoriter till rum med större ytor. För den som söker en ljusare nyans finns Perfect match och Nude skin som båda drar åt det varmare hållet och ger en ombonad känsla.

Att måla monokromt är en växande trend som innebär att möbler, dörrar och lister målas in i samma färg som väggarna, vilket ger både en enhetlig och snygg effekt. I höst utökas sortimentet av lackfärg i flera tidlösa kulörer, som gjorda för att måla in lister och möbler.

Alla Rustas väggkulörer är miljömärkta med Svanen och uppfyller Testfaktas högt ställda kvalitetskrav.

För produktinformation, prisuppgifter samt högupplösta bilder, se bifogat pressmaterial.

DIY-nyheterna finns i varuhusen från vecka 32.

Rusta är detaljhandelskedjan som erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser. Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna, bli inspirerade och tycka att det är roligt att handla hos oss.

Det första varuhuset öppnades 1986 i Gävle och idag har Rusta över 170 varuhus i Sverige, Norge,  Finland och Tyskland. Rustas koncept bygger på enkla inköpsprocesser utan dyra mellanhänder, ett brett sortiment, stora volymer, effektiv logistik och en intensiv trendbevakning. För mer information: rusta.com.

Cecilia Gärdestad

Presskontakt Ansvarig Corporate PR Koncernkommunikation +46 (0)70 166 48 73