Rusta Storefront

Trotsar butiksdöden – Rusta fortsätter öppna varuhus

Onsdagen den 24 april blir det premiär i dubbel bemärkelse för det svenska hem- och fritidsföretaget Rusta, då kedjan öppnar nytt i Karlshamn på hemmamarknaden parallellt med öppning i norska Mosjøen. Med detta når kedjan 149 varuhus totalt över de fyra butiksmarknaderna.

Rusta har de senaste åren expanderat i snabb takt och finns idag på fyra marknader: Sverige, Norge, Tyskland och Finland. I oktober 2014 öppnade Rusta varuhus i Norge, som blev kedjans första marknad utanför Sverige. Endast ett år efter etableringen nådde Rusta målet om en miljon betalande kunder. Idag har företaget omkring 500 medarbetare i landet och med den stundande premiären i Mosjøen 30 varuhus på den norska marknaden.

– Rusta har tagit en tydlig position på den norska marknaden. Vi vet att det finns en stark efterfrågan på hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till erkänt låga priser. Det är precis vad Rusta erbjuder. Vi är otroligt glada över att sedan oktober 2014 välkomnats med öppna armar av de norska kunderna och lyckats öppna 30 varuhus runt om i landet, säger Jozef Khasho, Försäljningschef Rustakoncernen.

Rusta har funnits på den svenska marknaden i över 30 år och med nytillskottet i Karlshamn har kedjan 93 varuhus i Sverige, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Varuhuset i Karlshamn blir kedjans andra etablering i Blekinge.

– Vi ser positivt på våra två etableringar i Mosjøen och Karlshamn, och har tilltro till att vi kommer vara ett gott komplement till handelsutbudet på respektive ort. Rusta har visat sig vara en populär kundmagnet och vi kan konstatera att våra premiärer lockar 100-tals nyfikna kunder. Imorgon tror vi på minst lika gott mottagande, fortsätter Jozef Khasho.

Rusta fortsätter trotsa butiksdöden och befäster sin position som en av de ledande aktörerna i Norden inom bred lågprishandel. Efter onsdagens två premiärer summerar Rusta sitt verksamhetsår, som omfattar perioden första maj 2018 till sista april 2019, med 11 varuhusetableringar. Rusta har därmed 149 varuhus i fyra länder, med stadigt ökande försäljning. Från maj 2018 till mars 2019 steg försäljningen med 14,2 procent, varav otroliga 8,1% är ökning i jämförbara varuhus. Expansionen slår inte av för takten och under nästkommande verksamhetsår står närmare 20 nya premiär, spritt över bolagets fyra marknader, på agendan.

– Att vi lyckas expandera så effektivt beror till stor del på vår väl genomarbetade etableringsstrategi, ett inarbetat kontaktnät och många år av kraftig expansion. Därutöver har vi en tydlig modell för vårt varuhuskoncept. Med det på plats och med våra skickliga medarbetare kan vi hålla en hög expansionstakt, avslutar Jozef Khasho.

Rusta grundades 1986 och är i dag den ledande aktören i Norden inom bred lågprishandel. Under verksamhetsåret 2017/2018 omsatte Rusta 5,1 miljarder kronor. Rusta erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter genom de många varuhusen i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Rustas koncept bygger på enkla inköpsprocesser utan dyra mellanhänder, ett brett sortiment, stora volymer, effektiv logistik och en intensiv trendbevakning.