Fotograf Johan Nyström, JN Filmproduktion AB

Karmlösa fönster – prisad metod tar husbygget till en ny nivå

Tillsammans med Tommy Vince på Kärnvirke Arkitektur har Ryds Glas tagit fram en ny metod där fönster kan limmas fast direkt på stommen. Det innebär att fönster inte längre behöver ha någon traditionell karm vilket både ger mer ljusinsläpp, gör att byggnader kan konstrueras arkitektoniskt annorlunda och som gör det enklare att återbruka glasen.

Som första projekt med den nya metoden fick Ryds Glas i uppdrag att montera 250 glaskassetter på ett orangeri, ett projekt som överträffade alla förväntningar. Nu har de karmlösa fönsterna monterats på ytterligare ett projekt – en timmervilla i Kall i Åre.

– Det här är en villa som byggs i en fantastisk omgivning och med sina karmlösa fönster har villan fått en fantastisk vy över både berg och grönska. Genom att filtrera bort karmarna finns det ingenting som stör perspektivet genom fönstret, och när man kliver in i rummet känns landskapet otroligt nära. Man har också fått ett maximalt ljusinflöde vilket inte är möjligt med vanliga, traditionella fönster, säger Tommy Vince, och tillägger:

– Samtidigt ger fönsterna ett riktigt läckert uttryck utifrån. Det är inte bara utsikten som förbättras utan det skapar också en intressant kontrast till den traditionella arkitekturen. Den moderna designen, där glaset kan sträcka sig ända till gavelspetsen eller taknocken, skapar helt nya möjligheter för uttrycket i arkitekturen.

Effektiv montering och smidigt återbruk

Utöver att se vackert ut finns det många fler fördelar med karmlösa fönster, exempelvis monteringstiden.

– En av de största fördelarna med karmlösa fönster är den snabba och smidiga monteringsprocessen. I stället för att lägga tid på att snickra och anpassa en karm förbereder snickaren ett enkelt hål i väggen. Sedan limmar Ryds Glas fast glaset direkt på plats. Det resulterar i en stor minskning av renoveringstiden och en betydligt lägre arbetskostnad, säger André Jakobsson, verksamhetschef på Ryds Glas i Östersund.

En annan fördel med de karmlösa fönsterna är att de kvarhåller samma kvalitet som ett fönster med karm. Det är dessutom ett fönster som går lätt att återbruka, samtidigt som borttagningen av karm bidrar till en lägre materialåtgång.

Vinnare av uppfinnarpriset SKAPA

Tack vare fördelarna som de karmlösa fönstren för med sig stod Tommy Vince som länsvinnare av SKAPA-priset. Priset delades ut i oktober och är ett innovationspris som skapats till minne av Alfred Nobel.

– Att ha fått ta hem ett så här fint pris för de karmlösa fönsterna känns såklart jätteroligt. Men det är först och främst välförtjänt med tanke på hur lång tid vi försökt få den här metoden att slå igenom. Under de senaste tre åren har vi ritat med fönsterna som ett alternativ i alla våra projekt, men det är först nu som vi tillsammans med Ryds Glas kunnat göra verklighet av idén. Det här är en produkt som är skalbar för hela fönsterbranschen, och sedan vi påbörjade orangeriet har flera arkitektkontor och snickare hört av sig till oss med intresse för metoden, säger Tommy Vince.

André Jakobsson instämmer och avslutar:

– Villan i Åre är vårt andra projekt där vi monterar karmlösa fönster, och med tanke på all positiv respons tvivlar jag inte på att metoden kommer ta fart. Vi ser fram emot att se vart de kommande åren tar oss, och det känns jättespännande att få vara med från start.