Pressmeddelande -

Ny möjlighet för fullserviceleasing för både små och stora företag: Saab Billeasing erbjuder operationell leasing i Sverige

Under juni månad startar Saab Billeasing i Sverige, en ny verksamhet som erbjuder både små och stora företag på Sverige-marknaden sk. fullserviceleasing. Operationell billeasing är en starkt växande företeelse. Den innebär att även företag och offentliga verksamheter, oberoende av storlek på vagnparken – kanske är det bara en enda bil – kan leasa bil med garanterat restvärde, en trygg och förutsägbar form av bilinnehav. I tjänsten ingår även hantering av försäkring, skatt, trängselskatt samt kontrollbesiktning, möjlighet finns att komplettera med en rad ytterligare tjänster som t ex service & reparationer, däck, däckhotell och administration kring drivmedelsinköp. -Saab Billeasing innebär att Saab får ett mer komplett produktutbud, säger Bengt Nilemo, VD för Saab Sverige. Det ökar vår konkurrenskraft och kommer på sikt att bidra till ökade volymer för oss och våra handlare. Att lägga ut bilhanteringen på en extern part är en växande trend bland företag och offentliga förvaltningar av alla de slag i Sverige. Man har insett att de delvis osynliga kostnaderna för att själv hantera en vagnpark är omotiverat stora samtidigt som det stjäl tid och kraft från kärnverksamheten. Det finns också ett betydande mått av osäkerhet inbyggt i att själv ansvara för värdeminskning och oförutsedda kostnader. Saab Billeasing är ett samarbete mellan GM Norden och Autolease, DnB NOR Finans, ett helägt dotterbolag till DnB NOR Bank ASA. Autolease förvaltar idag en vagnpark på cirka 15.000 bilar åt kunder i Norge och Danmark. En viktig komponent i Saab Billeasings erbjudande är att man tack vare modernt IT-stöd gör hanteringen synnerligen enkel för alla parter. -Vi vet med oss att vi har en stark produkt och med hjälp av Saabs breda återförsäljarnät är målsättningen att vi ska vara en av de tre ledande leverantörerna redan under 2007, deklarerar Karl-Erik Elias, Sverige-chef för Saab Billeasing. För ytterligare information, vänligen kontakta: Karl-Erik Elias, Saab Billeasing, 0708-48 21 49, karl.erik.elias@autolease.se Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com

• Motor