Pressmeddelande -

Saab utökar sitt framgångsrika BioPower-program: Saab lanserar en 210-hästars Saab 9-5 BioPower

Till hösten ökar Saab sin slagstyrka ytterligare på miljöbilsområdet genom att man introducerar Saab 9-5 2,3t BioPower, ett nytt motor- alternativ till Sveriges bäst säljande miljöbil. När den körs på förnyelsebart E85-bränsle ökar effekten med 14 procent och vridmomentet med 11 procent, jämfört med bensindrift. Saab 9-5 2,3t BioPower börjar, förutom i Sverige och de övriga nordiska länderna, också att säljas i Storbritannien och Irland senare i år, fler europeiska marknader följer inom kort. Det nya miljömotoralternativet finns tillgängligt i både Sedan- och SportCombi-utförande samt med manuell eller automatisk växellåda redan från start. Den nya varianten använder samma teknologi som i succén 9-5 2,0t BioPower, bilen som på kort tid har blivit Sveriges bäst säljande miljöbil, alla kategorier. Det handlar om att köra grönt genom att utsläppen av fossil koldioxid reduceras med i storleksordningen 80 procent, samtidigt som den tillgängliga kraften och körglädjen ökar. En ytterligare fördel med BioPower-tekniken är att bilen kan köras på antingen bensin eller E85 eller i vilka blandningsförhållanden som helst utan några justeringar. När en manuell 9-5 2,3t BioPower körs på E85 levererar den en maximal effekt på 210 hästkrafter och ett vridmoment på 310 Nm, att jämföra med 185 hästkrafter och 280 Nm om den körs på bensin. Prestandan förbättras därefter, en Sedan med manuell låda klarar 0 -100 km/h på 7,9 sekunder och 80 – 120 km/h på femte växeln på 11,0 sekunder (att jämföra med 8,3 respektive 12,6 sekunder när den körs på vanlig bensin). Det är flexibiliteten hos Saabs kraftfulla motorstyrsystem Trionic som möjliggör den omprogrammering och de beräkningar som fordras för att kunna hantera de ändrade inställningarna beträffande tändning och bränsle/luft-blandningen för E85. Trionic analyserar det faktiska tankinnehållet efter varje påfyllning och gör automatiskt de eventuella justeringar som fordras för den aktuella blandningen mellan E85 och bensin (om man vid något tillfälle behöver tanka bensin kan ju tankinnehållet i praktiken t ex bli E51). E85 har med sina 104 oktan (RON) ett mycket större knackningsmotstånd än vad bensin med sina 95 oktan (RON) har. Tack vare det högre oktantalet kan den turboöverladdade Saab-motorn arbeta med en mer kompromisslös tändinställning vilket gör att den lämnar mer effekt – utan risk för skadlig förtändning (”knackning”). De enda modifieringar som krävs på hårdvarusidan är tåligare ventiler och ventilsäten samt användningen av etanolkompatibla material i bränslesystemet, inklusive tank, bränslepump, ledningar och anslutningar. Bioetanol produceras kommersiellt från jord- och skogsbruksprodukter som t ex majs, skogsråvara och sockerrör. Till skillnad mot bensin, bidrar inte förbränningen av bioetanol till någon nettoökning av andelen koldioxid i atmosfären och den sk. växthuseffekten. Förklaringen är att en lika stor mängd koldioxid som uppstår vid förbränningen upptas ur atmosfären (via fotosyntesen) när de grödor som används för etanolproduktionen växer. Den bioetanol - E85 - som säljs i Sverige och på allt fler europeiska marknader består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. -Introduktionen av en 2,3-turboversion är ett logiskt nästa steg i lanseringen av vårt framgångsrika BioPower-koncept, säger Jan-Åke Jonsson, VD för Saab Automobile. Den är vårt svar till alla de kunder som har efterfrågat en bil med ännu lite mer körglädje i kombination med de positiva miljöegenskaper som BioPower har. 2,3t BioPower är först ut på marknaden av flera BioPower-initiativ som vi är i färd med att utveckla. Saab 9-5 2,3t BioPower kostar från (rekommenderat pris) 278.900:- i Linear Sedan-utförande. Bland övriga modellårsnyheter beträffande Saab 9-5-familjen – som ju så sent som i höstas introducerades i sin nuvarande, uppdaterade form – finns nya lack- och utrustningsalternativ. Bilder kan hämtas via: media.saab.com För ytterligare information, vänligen kontakta: Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com Ett företag i GM-koncernen

• Motor