Kirsi Autiosalo ny verkställande direktör för Sparbankernas Centralbank Finland Abp

Styrelsen för Sparbankernas Centralbank Finland Abp har utnämnt Kirsi Autiosalo till ny verkställande direktör för Sparbankernas Centralbank Finland Abp från den 1 maj 2016.

Ekonomie magister Kirsi Autiosalo (45) har de senaste tre åren varit Sparbanksförbundets riskhanterings- och ekonomidirektör. Hon har lett och koordinerat Sparbanksförbundets riskhantering och främjat Sparbankernas och Sparbanksgruppens konkurrenskraft och verksamhetsförutsättningar.

- Jag är entusiastisk inför de nya utmaningarna. Sparbankernas Centralbank har en mycket central roll för att skapa och upprätthålla Sparbanksgruppens konkurrenskraft och verksamhetsförutsättningar, säger Kirsi Autiosalo.

Till Sparbanksgruppen kom Autiosalo från platsen som direktör för Danske Banks ALM & Market Risk-verksamhet där hennes huvudansvar gällde balanshantering, hantering av marknads- och likviditetsrisker, ratingförhållanden samt bankens långfristiga kapitalanskaffning.

Autiosalo har lång erfarenhet av balanshantering (ALM) och riskhantering. Hon har varit i Danske Banks och dess föregångares Sampo Banks och Leonias tjänst i olika uppgifter sedan 1999. Innan dess arbetade hon bl.a. på egendomsförvaltningsbolaget Arsenal och Sparbanken Finland.

Ytterligare information lämnas av:
Sparbanksförbundets verkställande direktör Pasi Kämäri, tfn (09) 5480 5240, 0500 688 222,
e-post: pasi.kamari@saastopankki.fi

Sparbanksförbundets riskhanteringsdirektör Kirsi Autiosalo, tfn 050 4200 867,
e-post: kirsi.autiosalo@saastopankki.fi

• jobb

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker på olika håll i landet samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.

Sparbanksgruppen har ca 1400 anställda på olika håll i Finland. www.sparbanken.fi