Foto: Adobe Stock

Nya padelbanor öppnar på Smådalarö Gård

Padel har blivit en av landets snabbast växande sporter och nu får även Dalaröborna chansen att spela på hemmaplan. Hotellet Smådalarö Gård öppnar två utomhusbanor lagom till sommarsäsongen 2019. Banorna är en del i hotellets satsning för ett starkare erbjudande mot såväl privat- som konferensgäster men även mot boende i närområdet. Gäster kommer kunna boka paket med boende och Padel med eller utan tränare samt hyra bana per timme.

– Vi söker alltid nya vägar att utveckla vårt erbjudande och Smådalarö som destination. Padel har blivit väldigt populärt och är en väldigt lättsam och social sport, på alla nivåer, som också möter vår profil som en plats för nöje och aktivitet. Det blir perfekt att spela och sen gå ner för ett svalkande dopp i Hemviken och kanske en bastu, säger Åse Sinnby - hotellchef på Smådalarö Gård.

Från Spanien till Smådalarö

Den populära sporten har sitt ursprung i Sydamerika och är idag Argentinas största sport med drygt 4 miljoner utövare. Den är också Spaniens näst största sport med cirka 2,5 miljoner utövare. Smådalarö Gårds banor levereras av PDL-Group som är en av Sveriges ledande utvecklare av sporten. PDL-Group grundades av kvartetten Jonas Björkman, Måns Zelmerlöv, Henrik Söderberg samt Jonas Andersson så sent som 2015 och har idag hunnit anlägga drygt 60 banor runt om i Sverige.

– Våra banor byggs i Valencia där de också anpassas för vårt nordiska klimat. Fokus ligger på en stabil och hållbar struktur i kombination med minimalistisk design, säger Henrik Söderberg, VD och Grundare PDL-Group. Vi ser ett enormt sug efter banor över hela landet och det ser vi som ett kvitto på att det är en bred sport som i stort sett alla kan få ut något av, avslutar Henrik.

Smådalarö Gård ägs och drivs, tillsammans med sina systerhotellen FågelbroHus och Krusenberg Herrgård, av familjeföretaget Sabis AB. Gårdens historia går tillbaka till tidigt 1800-tal och är idag ett 4-stjärnigt hotell med 62 rum. Hotellet är en mötesplats för både långväga gäster och närboende har också sin egen gästbrygga, 9-håls golfbana, tennisbanor och krog. Krogen arrangerar även SDG-live! -  musikkvällar där stjärnor från den svenska musikeliten uppträder under avskalade former. Under sommaren 2019 spelar bland andra Titiyo, Plura och Tomas Andersson Wij.