Sabis VD ny ordförande för VI-föreningen

Sabis VD ny ordförande för VI-föreningen

Sabis VD, Madeleine Brehmer, är ny ordförande för VI-föreningen, en handlarförening för fria handlare i samverkan. VI består av ett 30-tal butiker med en samlad omsättning på ca 3 Mdr SEK. Butikerna finns främst i Stockholmsområdet men även i Dalarna, Örebro, Nyköping och Skövde. Föreningen har sitt ursprung i Vivo-kedjan och samarbetar idag med Hemköp och Axfood.

Sabis är den största handlaren inom Hemköp och driver totalt 6 butiker, med en samlad omsättning på ca 760 mkr 2023. Butiken Sabis Fältöversten, med en omsättning på drygt 300 mkr, är den största butiken i VI-föreningen och den största butiken i Hemköpskedjan.

-VI-föreningen är en samling fria handlare som samverkar kring gemensamma avtal, inköp, och kompetensnätverk. Som ny ordförande är det mitt uppdrag att se till att våra handlare fortsätter stärka sin konkurrenskraft och utvecklar för framtiden. Föreningen jobbar också med frågor som nya etableringar, succession och tillväxt. Jag ser fram emot att jobba vidare för våra handlares bästa, säger Madeleine Brehmer.

Ordförande i VI-föreningen sitter också med i Hemköps styrelse, som representant för handlarna. Under 2023 blev det även klart att VI-föreningen utvecklar sitt nära samarbete med Hemköp och Axfood, med gemensamma planer och ett ännu tätare samarbete.

-Vi är mycket glada över vårt fina och fortsatta samarbete med VI-föreningen. De har mycket kompetens och många duktiga handlare och tillsammans ska vi fortsätta ta marknadsandelar. Extra roligt är att VI är så starka i Stockholmsområdet med många bra butiker, säger Simone Marguiles, VD Hemköp.

-Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Hemköp. Hela Hemköpskedjan har stärkt sitt varumärke de senaste åren och vi samverkar i den riktning som vi tillsammans tror på. Vi har en bra mix av Axfoods och Hemköps stordriftsfördelar, tillsammans med våra butikers entreprenörskap och starka handlarkultur, det är verkligen win-win, avslutar Madeleine.

Sabis Butiker - omsättning är prognos för 2023 (utfall 2022 inom parentes):
Sabis Hemköp Fältöversten samt Petite Sabis, omsättning 305 mkr (288 mkr)
Hemköp Gullmarsplan, omsättning 112 mkr (103 mkr)
Hemköp Fruängen, omsättning 107 mkr (97 mkr)
Hemköp Näsby Park, omsättning 88 mkr (82,8 mkr)
Hemköp Sickla, omsättning 74 mkr (28 mkr, öppnade 1 sept. 2022)
Hemköp Tullinge, omsättning 71 mkr (68 mkr)

För mer information:
Patrick Benjaminsson, Kommersiell chef, Sabis AB