Pressmeddelande -

Över 15 000 nya kontakter kommer att tas under årlig matchmaking mellan amerikanska och svenska företag

Snart är det dags för årets upplaga av Swedish-American Entrepreneurial Days, Sveriges största konferens för affärsskapande mellan svenska och amerikanska företag.

Konferensen arrangeras av Svensk-amerikanska Handelskammaren (SACC-USA) och har under fjorton års tid varit samlingspunkten för amerikanska och svenska entreprenörer och beslutsfattare.

Årets evenemang kommer att hållas i Växjö och Karlskrona den 14-16 september och fokus kommer att ligga på transatlantisk handel med särskild betoning på miljöteknik och telekom. I år är det ett samarrangemang med Växjö kommun och TelecomCity i Karlskrona.

- Varje dag handlas det varor och tjänster över Atlanten till ett värde av nästan 20 miljarder kronor. Svenska och amerikanska företag bör ta vara på denna upparbetade relation och se till möjligheterna för expansion i USA respektive Sverige/EU innan de expanderar till tillväxtmarknader med högre barriärer, säger Therese Lindé, vd för Svensk-amerikanska Handelskammaren.

Över 300 deltagare från företag och organisationer från båda sidor av Atlanten beräknas delta i konferensen. Affärsdelegationer från Minnesota, Virginia, Arizona, Washington, Kalifornien och Pennsylvania är några av årets deltagare från USA. Bland talarna märks Carl Bennet styrelseordförande Getinge, Elizabeth Hieder, vice president Skanska USA Building, Cathrin Fransson, Sverigechef Swedbank, Maria Wetterstrand, riksdagsledamot och f.d. språkrör, Miljöpartiet samt ställföreträdande för amerikanska ambassadören i Sverige William Stewart.

Under evenemanget ges mycket tid till organiserad matchmaking för att möjliggöra att många nya kontakter knyts. Ett bevis på det framgångrika nätverkandet under konferensen är antalet visitkort som byter ägare.

- Vi brukar alltid ha över 300 deltagare och vi vet att varje person byter bort runt 50 visitkort under konferensen. Det innebär cirka 15 000 nya kontakter som förhoppningsvis leder till nya affärer på sikt, säger Therese Lindé.

För mer information:

För mer information om konferensen besök www.sacc-edays.org eller kontakta Ziba Zareie, projektledare för Swedish American Entrepreneurial Days samt chef för SACC-Sverige: 073-516 03 47 eller ziba@sacc-usa.org.

Kategorier

• sacc-usa; telekom; miljöteknik; växjö; karlskrona; e-days; swedish-american entrepreneurial days

Svensk-amerikanska Handelskammaren är en paraplyorganisation för 18 lokala handelskammare över hela USA och ett kontor i Sverige. Organisationen har över 2300 medlemmar, vilket gör den till den näst största europeiska handelskammaren i USA. Svensk-amerikanska Handelskammarens uppgift är att främja handel, utbyte och investeringar mellan USA och Sverige.

Läs mer på www.sacc-usa.org

Ziba Zareie