Fortfarande långt kvar till "århundradets skattereform"

- Det är tyvärr bara två av de fyra allianspartierna som står upp för skatteuppgörelsen från 90-talets början, Folkpartiet och Kristdemokraterna. Det säger SACO-ordföranden Anna Ekström i en kommentar till allianspartiernas ekonomiska vårmotioner. Alliansen föreslår flera skatteförändringar. Men ett långsiktigt och hållbart skattesystem måste bygga på principer och inte på undantag, nedsättningar, avdrag och reduktioner, säger SACO-ordföranden. - Därför kvarstår kravet; tillämpa 15/50-principen, högst 15 procent av löntagarna skall betala statsskatt och ingen betala mer än 50 procent i marginalskatt. Som ett första steg bör "värnskatten" slopas. Och för att undvika onödiga partipolitiska låsningar: genomför en samlad översyn av skattesystemet. Vi är beredda att konstruktivt medverka i ett sådant arbete, säger SACO-ordföranden. För ytterligare kommentarer; Anna Ekström, 070-549 35 50, ytterligare upplysningar; Mikael Halápi, skattepolitisk utredare, SACO, 08-613 48 06/070-663 15 23. www.saco.se