Ny kurs för gymnasiet och högskolan

SACO inbjuder till seminarium där Gunnar Wetterberg presenterar skriften Ny kurs för gymnasiet och högskolan Tid och plats: SACO, Lilla Nygatan 14, Stockholm, torsdag 18 maj kl 10 I flera årtionden har utbildningspolitiken lunkat på i gamla hjulspår. Så många som möjligt ska läsa tillsammans så länge som möjligt. Det var en politik som pekade framåt på 1960-talet, men i dag har den nått vägs ände. Utslagningen från gymnasieskolan, akademikerarbetslösheten och tendenserna till överutbildning är allvarliga varningssignaler. Då behövs det en omprövning. I den här skriften skisserar SACO:s samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg några nya alternativ för gymnasiet och högskolan. Målet är att underlätta vägarna ut i arbetslivet, att sätta motivationen och kvaliteten i centrum med gymnasiet som en kvalificerad skolform. Han diskuterar studielön, huvudmannaskapet för gymnasiet, Bolognaprocessen som hävstång för högskolan och fackens och arbetsgivarnas ansvar för ingångsjobben i arbetslivet. Efter presentationen kommenterar SACO:s ordförande Anna Ekström och Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, skriften. Program: 09.30 Kaffe serveras 10.00 Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef SACO, presenterar skriften 10.40 Anna Ekström, ordförande SACO och Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund kommenterar skriften, därefter tid för diskussion och frågor www.saco.se