Regeringen ser äntligen behovet av att belöna examen

I dagarna avslöjade finansminister Pär Nuder i Riksdag&Departement att regeringen vill införa en examenspremie, något som bland annat Folkpartiet tidigare föreslagit. Det välkomnas av SACO Studentråd. - Det finns idag inga ekonomiska incitament för att ta ut examen, vilket är ett problem för både individen, högskolan och samhället. Det måste löna sig att studera! säger David Svenn, ordförande i SACO Studentråd. Under många års tid har andelen utexaminerade från universitet och högskolor legat still, trots att antalet studenter har ökat. SACO Studentråd har länge efterfrågat en examenspremie genom avskrivning av en del av studiemedlet efter avklarad examen och hoppas därför att regeringens förslag kommer att få den utformningen. - Vi bör också ta fokus från hur många som träder in i högskolan. Det viktiga borde vara att se hur många individer som examineras ut med goda kunskaper efter att ha fullgjort en utbildning av hög kvalitet, fortsätter Eva Westerberg, vice ordförande i SACO Studentråd. Vi är därför glada att regeringen äntligen uppmärksammat behovet av att belöna examen från högre utbildning. För mer information kontakta SACO Studentråds vice ordförande Eva Westerberg på 070-213 81 91 eller eva.westerberg@saco.se