Möt vinnaren av Stora Säkerhetspriset: Jessica Löfström

På SäkerhetsDagen den 3 maj delades Stora Säkerhetspriset ut för andra gången någonsin. Vi har pratat mer med personen som tog hem vinsten och 2022 års pokal: Jessica Löfström, vd för säkerhets- och granskningsföretaget Ansvar Säkerhet.

Du är den andra vinnare någonsin av Stora Säkerhetspriset. Hur känns det?

Det är mäktigt och magiskt. Att vi på Ansvar Säkerhet på så kort tid lyckas etablera denna fråga som en framtidsfråga för säkerhetsbranschen är såklart jättestort för oss.

Vad betyder säkerhet för dig?

Allt – det är räddningen för många av de problem vi har i Sverige idag, inte minst gällande arbetslivskriminalitet. Myndigheterna klarar inte av att hantera frågan på egen hand eftersom de inte har vare sig tillräckliga resurser eller tillräcklig kompetens. Det är dessutom extremt resurskrävande att leda i bevis för en åklagare.

Tror du att det här priset kan ha en positiv inverkan på säkerhetsbranschen, och i så fall hur?

Ja, det tror jag absolut. Alla branscher behöver ständigt utveckla och förnya sig. Här är ett samhällsnyttigt område som alla kan vara med och påverka i en god riktning.

Vilken är den viktigaste frågan inom säkerhet just nu?

Just nu ur det större perspektivet är det kriget i Ukraina som påskyndat ett inträde i Nato. Hur allt detta landar återstår att se. Ur ett nationellt perspektiv är den viktigaste frågan gängkriminalitet – en fråga som har förgreningar överallt – inte minst i företagsvärlden på många sätt.

Hur ser du på framtidens säkerhet? Vad behöver vi främst arbeta mer med?

Jag tror att samhällssäkerhet och hållbarhet kommer att vara ett stort område framöver där säkerhetsbranschen kan göra stor skillnad. Jag ser med tillförsikt fram emot vad säkerhetsbranschen kan göra för samhället för att få utvecklingen på rätt spår.

Den vinnande motiveringen

Stora Säkerhetspriset tilldelas en person som verkar inom säkerhetsbranschen och som på ett utmärkande sätt har bidragit till branschens utveckling, nytänkande, synlighet eller framgång, och den vinnande motiveringen lyder:

”Jessica Löfström är en inspirerande entreprenör och företagare som i över 20 års tid har arbetat för att motverka kriminalitet och förbättra arbetsvillkoren inom fastighets- och byggbranschen.

Hon har med outtröttligt engagemang drivit kampen mot kriminalitet och exploatering, bland annat genom att starta företag med fokus på socialt ansvar och kompetens, publicera debattartiklar om säkerhet och ansvar i byggsektorn samt genom att skapa en fond mot svartjobb.

Med hjälp av hennes nystartade säkerhets- och granskningsföretag Ansvar Säkerhet fortsätter hon nu att arbeta för en socialt hållbar marknad fri från svartarbete och arbetskraftsexploatering.”

• Undersökningar, rapporter

• trygghet