Glinder designer Veronika Sehlstedt designar och säljer retro och 1950 tals klänningar

Årets 1950 tals klänning 2021

Årets klänning i Retro & 50 tals av Veronika Sehlstedt

Nu presenterar Veronika Sehlstedt årets klänning i sann retro och 50 tals anda. Veronika är Glinders designer och tillika en av grundarna. Hon arbetar efter ett givet koncept när hon utformar sina retro och 50 tals kreationer.

Våra kunder är våra bästa designers. Under en säsong träffar hon tusentals entusiastiska besökare i butiken som ligger i Mjölby och där får hon ofta kommentarer och önskemål. Veronika berättar vidare att hon känner sig stundtals som en svamp, hos suger åt sig av alla kommentarer och lägger detaljerna på minnet, ibland anteckningar hon men i de flesta fall kommer hon ihåg när hon sätter sig vid datorn för att böra designa sina retroklänningar.

Årets klänning 2021 som fått namnet Elin är utrustad med fickor, just fickorna har tillkommit efter många signaler från kunder som har besökt GLINDER. En design börjar ofta med en grundidé på ett äkta 50 tals mönster och det finns förvånansvärt mycket mönster som är väl bevarade. Det händer även att vi fått ärva plagg från kunder där deras förfäder har sparat sina kläder under många år. Dessa klänningar är rena skatten att hitta samtidigt som hon vill tacka för denna givmildhet några av hennes kunder visar. Ofta visar dessa härliga kreationer vägen för en reproduktion. För det är just reproduktioner GLINDER gör. (nyproducerar kläder i gammal stil)

inte helt problemfritt att återskapa äldre klädesplagg

Veronika berättar vidare att det är inte helt problemfritt att återskapa äldre klädesplagg. Främst är det storlekarna, människorna var mindre i storlek och att flera hade de berömda getingmidjorna. Idag har vi blivit lite fler plus size och det har stundtals varit en utmaning, men som hon själv tycker att hon lyckats bra med. Vidare lät hon designa en egen klänning som uppkallade efter sig själv, Veronika. Med Veronikaklänningen lät hon se mer på dagens behov samtidigt som hon ville behålla den äkta 50 tals känslan. Klänningen fick raka sömmar med en halv-cirklad kjol och den modellen passar som handen i handsken för dom tjejer som kräver lite större storlekar. En riktig storsäljare blev det som hon inför årets säsong låter sy upp i några fler färger och mönster. Den är otroligt populär betonar hon.

Årets klänning har låtit sig få små ärmar och det har också varit på mångas läppar att man inte vill visa "för mycket" 2021 års modell kommer att komma i 2 olika mönster, ett i den klassiska 50 tals prickiga och ett i en snygg gul nyans med citronmönster.

Veronika du är känd för att kunna se på folk vad dom behöver för storlek?

Ja skrattar hon, men det är också en stor fördel i många fall där man inte behöver prata om storlekar utan fokuserar på vad plagget ska göra för kunden. På GLINDER gör vi människor eleganta, och med hennes kreationer blir man vacker oavsett om man drar storlek small eller 4 XL. Det är just det bästa med mitt mode. Alla, och då menar hon att alla blir eleganta oavsett storlek på sin kropp. Hemligheten ligger i dom cirklade kjolarna, man kan ”gömma” vilken rumpa som helst.

Tjejer med dåligt självförtroende är en fröjd att få klä upp

Det vattnas lite i ögonen när hon berättar om tjejer med dåligt självförtroende får upp ögonen att GLINDER verkligen kan förändra deras sätt att se på sig själva. Det är många varje år som besöker oss och går ut från butiken med ett stort leende och återkommer år efter år. Det är det bästa med mitt jobb säger hon, jag får glädja så många människor med mina kreationer. Det värmer i hjärtat att kunna förändra och skapa mervärden för människor och att dessa individer sedan går hem och blommar ut i sin klädsel. Att dom får många komplimanger som dom kanske inte är så vana vid att få, det är för Veronika en härlig känsla, som ett rus går igenom kroppen när hon berättar.