Gamla varmbadhuset med  Långabron i förgrunden. Del av akvarell av okänd konstnär. 1850-talet. Bild från www.sarokulturarv.se
Gamla varmbadhuset med Långabron i förgrunden. Del av akvarell av okänd konstnär. 1850-talet. Bild från www.sarokulturarv.se

Säröhus vill lyfta Särö till den badort det en gång var.

Badortsepoken inleddes 1839 på Särön med att dåvarande ägaren till Särö, Anders Åkerman, köpte ett varmbadhus som låg vid Örgrytebäcken i Göteborg och flyttade det till Särö. Huset finns kvar idag och heter Sörvik. Men det var Leopold Schmidt som utvecklade Särö till ett sommarparadis för välsituerade göteborgsfamiljer genom att uppföra ett stort antal villor som arrenderades ut sommartid.

Affärsidén var att erbjuda välsituerade badgäster varma salta bad, gyttjebad och kalla bad i varm- och kallbadhus. Rum med helinackordering uthyrdes för fyra veckor från antingen 15 juli eller 14 augusti. Apotekare och läkare fanns på plats. Varmbadhuset i Örgryte köptes in och flyttades till ”Skuthamnen” på Särö. Ett litet, ganska primitivt kallbadhus uppfördes nedanför Bassängbacken som snart byggdes ut till sex badhytter för damer och kompletterades med ett särskilt herrbadhus.

Tio år senare hade en mängd nya hus byggts för badgästerna. Det fanns 100 rum att hyra och tolv av husen hyrdes ut till familjer och hushåll. Antalet badgäster hade vuxit varje år och fyllde tillgänglig kapacitet. Kommunikationerna med Göteborg hade förbättrats; båt gick nu 2 à 3 gånger i veckan och hästskjutsar varje dag.

1901 bildades Järnvägsaktiebolaget Göteborg. Den 13 juli 1903 öppnades Säröbanan fram till Släp för allmän trafik. Följande år öppnades också bandelen Släp – Särö. Under första året uppgick antalet resande till 365 000 och 25 år senare till ca. en miljon.

Under denna period ökade frekvensen av kungliga besök starkt. Från 1887 till 1904 besökte Oscar II Särö med chefsfartyget Drott så gott som årligen. Efter flera besök tillsammans med sin far gästade kronprins Gustaf Särö regelbundet från 1901 och deltog i de internationella tennistävlingarna. De stora badgästfesterna var numera passé och Gustaf V gästade mer de enskilda familjerna och bjöd dem tillbaka på Drott. Han bodde oftast på villa Gövik, där först hos August Röhss, sedan i många år hos James Keiller.

1955 revs varmbadhuset och 1961 dambadhuset – Särös damer fick i stället tillgång till delar av herrbadhuset. 1965 lades Säröbanan ned. 1971 införlivades Särö i Kungsbacka kommun och ny byggnadsplan upprättades.

Säröhus Hotell, Konferens & SPA anno 1913 har sedan 1976 drivits privat av Torgny Berntsson som utvecklat fastigheten varsamt under åren. Fastigheten har expanderat under åren för att hänga med i utvecklingen.
Nu är det dags igen att satsa för att tillgodose kundernas behov och möta alla målgrupper på bästa sätt.

Det planeras ett nytt SPA på taket, inomhus gym, konferenslokal och nya hotellrum.

Ärendet ligger nu hos kommunstyrelsen i Kungsbacka kommun.

Säröhus hoppas på ett positivt besked då det behövs mer sängplatser inom kommunen, dessutom är Säröhus en stor arbetsgivare som är beredda på att satsa på en expansion inom kommunen.

- Säröhus verkar dessutom lång utanför regionen och bidrar också till den största exportvaran vi idag har i Sverige - nämligen turismen, säger Viktoria Dahl, marknadsansvarig på Säröhus.