6 tips för ökad trivsel i er bostadsrättsförening

6 tips för ökad trivsel i er bostadsrättsförening

I många bostadsrättsföreningar störs trivsel och säkerhet när regler i allmänna utrymmen inte respekteras. Här ger vi sex tips för ordning och reda i soprum, trapphus och tvättstuga. Våra säkerhetslösningar bidrar till ökad trivsel för alla som bor i er förening.

1. Bättre sopsortering i era miljörum efter installation av kameraövervakning

För många bostadsrättsföreningar är sophämtning en stor kostnad. Om regler för grovavfall och källsortering inte respekteras växer kostnaden dessutom snabbt. Men sitter det en kamera på väggen i soprummet slänger nästan alla rätt sak på rätt plats. Det gör att ni slipper kostsamma grovsophämtningar!

2. Ordning och reda i er tvättstuga med elektronisk bokning

Tvättstugan är ibland ett känsligt kapitel för grannsämjan. Och visst är det tråkigt när missade tvättider, ludd i torktumlaren eller försvunnen tvätt leder till dålig stämning.

Om sådant förekommer i er förening kan vi rekommendera elektronisk bokning. Då kan tillträdet styras i ert passersystem så att enbart den som har bokat tid i tvättstugan kan komma in. Historik sparas elektroniskt över vem som har varit i tvättstugan. Bara vetskapen om det brukar leda till att alla som tvättar håller bättre ordning. Boka tider kan var och en göra enkelt via en APP i mobiltelefonen.

3. Inget obehörigt spring i era trapphus tack vare passersystem och porttelefon

Ett dilemma för er i en bostadsrättsförening brukar gälla hur era entréer ska kunna öppnas enkelt för alla som bor i huset, era gäster, brevbärare och hantverkare, men samtidigt stänga ute obehöriga.

Ett elektroniskt passersystem löser detta! Öppning sker då med hjälp av nyckelbrickor och tillträdet begränsas till de personer som ni litar på. Tappas en nyckeltagg bort kan den enkelt spärras. Hantverkare kan få tillfälliga nyckelbrickor som upphör att fungera efter en viss tid.

Även om ni idag har ett kodlås i er entré är det vanligt att koden sprids till obehöriga. Fråga barnens lekkamrater – alla kan koden! Därför är passersystem med nyckelbrickor en säkrare lösning. Och om porttelefoni integreras i ert passersystem öppnar ni för lekkamrater och andra besökare på ett säkert sätt.

4. Se till så att utrymningsvägar i era trapphus och förrådsgångar inte blockeras

Många tänker inte på att deras cyklar, barnvagnar, gamla möbler och trädgårdsredskap kan orsaka stor skada om de lämnas på fel plats. Att det blir trångt och skräpigt i trapphuset, på vinden eller utanför källarförråden är en sak. Än värre är det om det börjar brinna och utrymningsvägen är blockerad.

Kameror blir ett vakande öga, som hjälper till att hålla ordning. För att få montera kameror inom en bostadsrättsförening räcker det ibland med en anmälan, ibland krävs tillstånd. Oavsett vilket är det en relativt enkel process, och vi hjälper er gärna med formalian som krävs inför en kamerainstallation.

Läs mer om vad som sägs i kameralagen.

5. Underlätta passering i allmänna utrymmen med dörrautomatik

För den som kommer hem med tunga matkassar i båda händerna kan varje dörr framstå som ett jobbigt hinder. Garagedörrar, källardörrar, hissdörrar och dörrar i trapphuset måste passeras. Tänk om dörrarna kunde öppna sig själva! Med dörrautomatik kan de det.

Vi kan även integrera dörrautomatik med passersystem, så att dörrarna öppnas automatiskt när ni håller upp en nyckeltagg mot en läsare. Det är ofta mycket enklare än att vrida om en vanlig nyckel i ett nyckelhål.

En bekväm lösning med dörrautomatik uppskattas av alla i föreningen, men kanske allra mest av äldre och rörelsehindrade personer.

6. Sätt stopp för brytförsök och olaga intrång med dörrförstärkningar

Har er förening råkat ut för brytförsök på dörrar när någon försökt att ta sig in olovandes? Säkerhetsdörrar är en bra lösning. Men ofta är en förstärkning av befintliga dörrar en lika säker lösning. Dessutom billigare.

Vi jobbar med professionellt utprovade dörrförstärkningar som skapar en negativ brytvinkel mellan dörr och dörrkarm. Inbrottstjuvar har inte en chans att ta sig in!

Vill du veta mer?

SafeTeam erbjuder säkerhetslösningar som är speciellt anpassade för bostadsrättsföreningar. Vi kommer gärna ut till er och berättar för alla i er styrelse som är intresserade. Tveka inte att kontakta oss för att boka ett besök!