SÄKERHETSTIPS - Blinkande lysrör i trappuppgångar

SÄKERHETSTIPS - Blinkande lysrör i trappuppgångar

Lysrör som blinkar och glödande lysrör kan börja brinna. Här kommer information om hur viktigt det är att ta hand om blinkande lysrör, samt hur du bäst förebygger det.

Komponenterna i lysrörsarmaturen kan bli överhettade om utbrända lysrör inte byts ut, och de kan då fatta eld. Dessutom åldras de elektriska komponenterna i armaturerna på ett okontrollerat sätt med utbrända lysrör. Kanske med en brand som följd vid ett senare tillfälle.

Gör så här:

• Släck armaturen.
• Byt ut lysrör som är utbrända, blinkande eller har glödande lysrörsändar.
• Byt även glimtändaren, eftersom den ofta har lika lång livslängd som lysröret. Blinkningarna kan fortsätta eller återkomma snart igen om du inte gör det.
• Om du saknar nya lysrör – ta bort det gamla lysröret eller glimtändaren tills du skaffat nya lysrör och glimtändare.

Att tänka på i förebyggande syfte:

•  Följ tillverkarens rekommendationer om byte av lysrör. Då undviker du att de börjar blinka.
•  Installera säkerhetständare som avbryter tändningen efter ett antal tändningsförsök. De har ofta samma livslängd som armaturen.

Källa: Brandskyddsföreningen

Behöver du förbättra ditt totala brandskydd? Läs mer på http://www.safeteam.se/brandskydd.html  Välkommen att kontakta oss!

Thomas Benneklint

Presskontakt VD 031-802480